Przygotowanie auta na wakacyjne wojaże cz.2/2

SPRAWDZENIE

Hamulce

Sprawne hamulce to podstawa bezpieczeństwa. Na układ hamulcowy składają się: pedał hamulca, serwo, pompa hamulcowa, przewody, tłoczki, klocki, tarcze hamulcowe.

Mając felgi aluminiowe, a te na okres letni powinny być obowiązkowym wyposażeniem naszego autka, jesteśmy w stanie dostrzec ile zostało klocka hamulcowego. Jeżeli wydaje się nam, że jest go niewiele lub ogólnie czujemy, ze układ hamulcowy nie jest wydajny – pojedźmy do mechanika. Zdaniem fachowców, grubość okładziny nie powinna być niższa niż jedna czwarta-jedna piąta nowej, natomiast minimalna grubość tarczy litej wynosi 8 mm, tarczy wentylowanej 22-25 mm.
Płyn hamulcowy jest higroskopijny(absorbuje wodę z otoczenia). Tak więc wymiana co 2 lata to niezbędne minimum. Dlaczego? Im więcej wody w płynie tym niższa temperatura wrzenia (mniej razy zahamujemy zanim zagotuje się układ i uszkodzi pompę hamulcową). Jeśli nie wiesz, kiedy ostatnio wymieniany był płyn hamulcowy – dobry warsztat z pomocą testera sprawdzi jakość płynu hamulcowego i oceni, czy konieczna jest wymiana.

 Opony

Opona nie może mieć śladów żadnych uszkodzeń mechanicznych. Bieżnik powinien być równomiernie zużyty, a jego wysokość powinna mieć co najmniej 3 milimetry. Przepisy mówią o dopuszczalnej prawem minimalnej głębokości bieżnika na poziomie 1,6 milimetra, o czym dodatkowo informują poprzeczne progi na oponie [TWI (Tread Wear Indicator]. Jednak zdecydowanie lepiej mieć więcej niż mniej :). Fachowcy zalecają minimum 3mm grubości bieżnika w przypadku opon letnich, a 4 mm w przypadku opon zimowych. W razie kontroli za płytki bieżnik może być powodem zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Ponadto płytki bieżnik słabo odprowadza wodę, szybko powstaje efekt aquaplaningu (utraty przyczepności na mokrej nawierzchni). Jak już zdecydujemy się na zmianę opon kupujmy tylko takie rozmiary jakie zaleca producent, inne mogą powodować błędy w działaniu systemów wspomagających kierowcę i wpływających na bezpieczeństwo pojazdu. Ciśnienie w ogumieniu korygujemy do wartości zalecanych przez producenta, zwykle na słupku drzwi od strony kierowcy, lub o dziwo – na klapce wlewu paliwa jest tabliczka informująca o tym. Czynność ta powinna być powtarzana regularnie. Testy dowodzą, że zbyt niskie, np. o 0,1 bara, powoduje wzrost spalania o 0,5 l/100 km, przy średnim spalaniu 8 l/100 km. Poza tym opona o ciśnieniu na stałe niższym o 20% będzie miała skrócony przebieg o około 20%. Dobrze byłoby również skontrolować stan wyważenia kół.
Uwaga: Jeśli zdarzy się, że w podróży opona zostanie przebita i użyjesz zestawu naprawczego będącego na wyposażeniu pojazdu, to wiedz ze niestety tej opony nie powinieneś już użytkować jak opony nowej (ograniczona prędkość podróżowanie do około 70 km/h), Co ważne, nie można jej także naprawić trwale. Opony potratowane zestawem naprawczym z reguły spisane są już na straty, ponieważ chemia zawarta w piance trwale wchodzi w reakcję z gumą, co w konsekwencji uniemożliwia prawidłowe wykonanie później profesjonalnej naprawy wulkanizacyjnej.

 Zawieszenie.

Odpowiada za prawidłowe prowadzenie i zachowanie auta na drodze. Jego uszkodzenie zazwyczaj jest procesem długotrwałym, co powoduje trudności w wykryciu usterki. Zawieszenie najprościej sprawdzić na stacji kontroli pojazdów na tak zwanych szarpakach lub u sprawdzonego mechanika, który powie jakie są problemy. Nie ma sensu czekać do ostatniej chwili z naprawami. Obecnie zawieszenia nie są już tak prosto skonstruowane jak dawniej np. w Polonezie 😉 . Mała usterka może spowodować powstanie kolejnej – już poważnej. Wówczas zamiast parędziesięciu złotych zostawimy u mechanika połowę pensji (sam się o tym kiedyś przekonałem). Pamiętajmy też, że uszkodzone zawieszenie powoduje szybsze, najczęściej nieprawidłowe zużycie opon. Sprawdzenie zawieszenia powinno wejść w skład czynności przeglądowych Twojego samochodu.

 Światła.

Sprawdzenie świateł sprowadza się do poproszenia kogoś znajomego aby zerknął, czy zapalają się żarówki w poszczególnych lampach. Zacząć najlepiej od przednich lamp po kolei włączając lampy postojowe, mijania oraz drogowe, w aucie z manualną regulacja wysokości świateł zobaczmy np. na ścianie czy światła się unoszą i opadają. Im bardziej załadowany bagażnik tym snop światła powinien być skierowany niżej (wyższy numerek na pokrętle) o czym powinno być napisane w instrukcji obsługi pojazdu. Jeżeli mamy przeciwmgielne je również należy sprawdzić. Następnie kierunkowskazy razem z włącznikiem świateł awaryjnych. Przechodząc do tyłu zostaje sprawdzenie świateł stop, cofania i przeciwmgielnych.

Światła źle ustawione oślepiają innych użytkowników drogi. Jeśli mamy wątpliwości czy robimy to dobrze, lub jest problem z właściwym ustawieniem świateł, w każdej stacji diagnostycznej można je ustawić przy pomocy specjalistycznego sprzętu za naprawdę niewysoką cenę.

 Klimatyzacja

Sprawna klimatyzacja w upalne dni jest zbawieniem. Nie trzeba siedzieć w skwarze, komfortowo przebiega podróż, nie czujemy się zmęczeni. W fabrycznie nowych pojazdach klima działa 🙂. W autach używanych nie zawsze jest tak pięknie, jak powinno być. Głównymi przyczynami niesprawnej klimy są nieszczelności instalacji. Zdarzają się problemy z elektryką, również sprężarka potrafi odmówić współpracy. Nieszczelności nie są aż tak drogie w usunięciu, jeżeli jednak coś stanie się z kompresorem, to koszty mogą nas załamać. Problemy sprężarki w większości spowodowane są przez samych właścicieli. Klimę powinniśmy włączać co jakiś czas (nawet zimą przynajmniej raz w miesiącu), aby olej, który ją smaruje mógł zrobić to, do czego został przeznaczony – zapobiec zatarciu. Raz w roku odwiedzenie warsztatu w celu sprawdzenia szczelności i dezynfekcji układu, wymiany filtra kabinowego, oleju i uzupełnieniu czynnika chłodzącego nie zrujnuje nam portfela, a poprawnie działająca klimatyzacja umili nam każdą podróż.Co ważne, w przypadku alergii na roztocza, grzyby i pleśnie, szczególnie ważna jest dezynfekcja układu,  gdzie w wilgotnym środowisku taki problem występuje. Kiedy niezbędna jest wizyta w warsztacie?

  •     jeśli zauważymy spadek wydajności systemu chłodzenia lub podgrzewania wnętrza samochodu,
  •     jeśli w kabinie pojawi się nieprzyjemny zapach – szczególnie po uruchomieniu nawiewu,
  •     jeśli u użytkownika pojazdu zaczęły występować objawy przypominające alergię i dolegliwości w postaci kichania, kaszlu, podrażnień podczas korzystania z klimatyzacji,
  •     jeśli trudno pozbyć się zaparowanych szyb mimo włączenia klimatyzacji.

Bagażnik

Obowiązkowymi pozycjami jakie powinny znaleźć się w bagażniku oprócz naszego bagażu powinny być: trójkąt ostrzegawczy, gaśnica, apteczka, kamizelka ostrzegawcza. Nie może zabraknąć sprawnego lewarka i koła zapasowego lub zestawu naprawczego, który niestety coraz częściej zastępuje pełnowymiarowe koło lub dojazdowe. bagaznik fortObowiązkowo przed wyjazdem sprawdź datę ważności zestawu. Po jej upływie możemy zostać z przebita oponą bez możliwości dojechania do warsztatu.Zestaw naprawczy w zależności od producenta powinien wystarczyć na około 50 km, które należy pokonać z ograniczoną, wskazaną przez producenta prędkością. Można zastanowić się nad dobrymi rękawicami, żeby za bardzo się nie ubrudzić. Kilka bezpieczników i żarówek nie powinno zająć dużo miejsca a nigdy nie wiadomo kiedy mogą się przydać. Jeśli wybieramy się za granic, warto sprawdzić wymagania odnośnie obowiązkowego wyposażenia pojazdu w państwach, które zamierzamy odwiedzić.

 

 

Pozdrawiam

Mateusz, Netcar.