Montaż 2 opon zimowych i 2 opon letnich – który sposób prawidłowy?

Auto zimąJeżeli dysponujesz jedynie dwoma oponami zimowymi – koniecznie przeczytaj poniższy artykuł.

 

Montaż wyłącznie dwóch zimówek i pozostawienie na jednej osi opon letnich nie jest dobrym rozwiązaniem. Jednym ze stereotypów jest przeświadczenie, że najlepiej jest zamontować je na przedniej osi. Nic bardziej mylnego!

Jeżeli masz tylko dwie opony zimowe, zamontuj je na tylnej osi, bez względu na to, czy jest to oś napędzana, czy nie.

Z kolei na przedniej osi, zamontuj dwie mniej zużyte opony letnie (np. te, które jeździły z tyłu).

Jaki uzyskasz efekt?

Twój samochód w takiej konfiguracji może mniej skutecznie ruszać np. z parkingu (a tym najczęściej sugerują się kierowcy), ale za to zmniejszy się ryzyko zarzucenia pojazdu w przypadku hamowania oraz wchodzenia w zakręt. Zmniejszy się również ryzyko obrócenia pojazdu wokół własnej osi (np. na lodzie czy śniegu).

Jazda będzie zdecydowanie bezpieczniejsza niż w przypadku montażu dwóch zimówek na przedniej osi. Potwierdzają to specjaliści m.in Michelin czy grupy Goodyear. Zalecają, żeby zawsze montować nowe lub mniej zużyte opony (o wyższym bieżniku) na tylnej osi niezależnie od tego czy samochód posiada napęd na koła przednie czy tylne.

Jeżeli nadal twierdzisz, że lepiej zamontować opony zimowe na przedniej osi, bo np. lepiej się hamuje, to postaram się wyprowadzić Ciebie z błędu retorycznym pytaniem:  czy lepiej hamować w linii prostej (sytuacja, gdy opony zimowe założone są tylko z tyłu), czy doprowadzić do uślizgu osi tylnej i stracić panowanie nad pojazdem (gdy zimówki są tylko na przedniej osi)? Przeciętny kierowca z drugą sytuacją może sobie nie poradzić i statystycznie to właśnie ona jest groźniejsza.

Wg Goodyear:

Montaż nowych opon na przedniej osi (napędzanej) oznacza:

– Zmianę zachowania samochodu w stosunku do tego które jest znane przez kierowcę (odwrócenie równowagi dot. przyczepności kół przednich i tylnych). Kierowcy posiadający auta z napędem na przód są przyzwyczajeni, że auto posiada gorszą przyczepność z przodu. Montaż nowszych opon na przedniej osi może być dla kierowcy niebezpieczny.
– Wzrost ryzyka wpadnięcia w poślizg na nawierzchni śliskiej tylnej osi pojazdu.

Kierowca nie ma żadnej możliwości kontrolowania osi tylnej. W przypadku kiedy tylna oś wpada w poślizg kierowca będzie miał tendencję do przyspieszania co w jeszcze większym stopniu przyczyni się do obrócenia samochodu. Jedynie nieliczni kierowcy są w stanie wyjść z takiej opresji.

Montaż nowych opon na osi tylnej zapewni:

– Podobne zachowanie samochodu do tego znanego kierowcy sprzed zmiany opon, ze względu na identyczną równowagę przyczepności.
– Właściwą przyczepność osi tylnej co pozwoli na kontrolowanie prowadzenia pojazdu podczas hamowania oraz pokonywania zakrętów.

Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest montaż czterech takich samych opon, ze zbliżoną wysokością bieżnika. Wówczas bezpieczeństwo jazdy zimą jest zdecydowanie wyższe. Jeśli jednak nie ma innego wyjścia – zawsze opony z głębszym bieżnikiem  montuj na tylnej osi.

Pozdrawiam

Krystian, NetCar

If you are interested in a https://essaysheaven.com/ cheap essay writing service specific concentration or joint degree program, please discuss in this essay