Opona wielosezonowa jest propozycją dla osób podróżujących głownie po mieście. Nie ma potrzeby martwic się o wymianę ogumienia, nie zaskoczą nas pierwsze przymrozki… Jednak jak każda rzecz, która jest przeznaczona do wielu zadań posiada swoje wady i zalety. Proponujemy zatem porównać opony wielosezonowe z oponami letnimi w warunkach typowo letnich, aby zobaczyć jakie są wady i zalety takich opon. Dla porównania wybrane zostały popularne opony klasy budżetowej Dębica Navigator 2 195/65 R15 (opona wielosezonowa ) oraz Dębica Presto 195/65 R15 (opona letnia).
Zaczniemy od testów na mokrej nawierzchni, polskie lato często bywa dość deszczowe wiec te wartości są ważne.
Hamowanie.
Test ukazuje różnicę w długości hamowania ze 100 km/h wynoszącą prawie 20 metrów na korzyść opon letnich (równowartość ponad 4 długości auta!). Opona całoroczna z wynikiem około 93 metrów jest na poziomie opon z kraju środka.
Aquaplaning wzdłużny
Opona letnia pozwala na przejazd przez kałuże wody z prędkością ponad 80 km/h, opona całoroczna jest w tym wypadku gorsza aż o 10km/h. Lepiej więc mieć się na baczności pokonując wodę na oponach całorocznych.
Aquaplaning poprzeczny
Oceniane jest tu utrzymanie auta w zakręcie podczas przejazdu po wodzie. Opona całoroczna pozwala na przeciążenia 0,4 g przy 0.45 g opony letniej. Oznacza to ze auto na całorocznych jest mocniej wyrzucane z zakrętu.
Jazda po torze
Pokonanie toru przy różnych wymaganiach stawianym oponie- zakręty, hamowanie, przyspieszenie, ukazało słabości uniwersalnej opony . Czas okrążenia różnił się o 10%.
Test na nawierzchni suchej:
Hamowanie
Większa ilość rowków w klockach bieżnika jak również większa ich masywność działa nie korzystnie na hamowanie. Rożnicę w odległości sięgają 5 metrów na korzyść opony letniej. Nie jest to wartość ogromna, lecz zauważalna (długość większa niż jednego auta).
Jazda na czas
Letnia opona jest szybsza na torze dzięki lepszej przyczepności, z drugie strony opona całoroczna lepiej znosi nadsterowność.
Hałas
Wyniki podobne, hałas na poziomie 72 dB jest w obydwu oponach. Różnica wynosi 0.3dB co jest nie wyczuwalne i jest wynikiem dobrym dla opon całorocznych. W przypadku opon całosezonowych specyficzna, bardziej zimowa rzeźba bieżnika zazwyczaj przekłada się na wyższy poziom hałasu w porównaniu do opon letnich.
Opor toczenia
Można by sądzić ze opona letnia będzie miała niższe opory toczenia od opony całorocznej, testy pokazały odwrotne wyniki ;-). Opona całoroczna kwalifikuje się aby nazwać ja letnią 😉 ponieważ opór toczenia jest mniejszy niż 9.0kg/t). Opór jaki powoduje dębica navigator 2 wynosi 8.81kg/t przy 9.54kg/t opony dębica presto.
Reasumując, czy wybór opon całorocznych na lato ma sens? Obiektywnie oceniając – tak.
Należy jednak pamiętać o ich niedoskonałościach. Navigatorowi 2 bliżej do opony zimowej, co powinno ostrzegać nas przed nadmiernymi szaleństwami na drodze. Dłuższa droga hamowania, słabsze wyniki jeśli chodzi o aquaplaning predysponują opony całoroczne do spokojniejszej jazdy. W terenach miejskich dobrym wyborem, ponieważ nie musimy jeździć z wysokimi prędkościami i unikamy sytuacji, w których odczuwalne byłyby mocno ich niedostatki .
Pozdrawiam,
Michał, netcar.pl I wish to enhance my career prospective by completing a phd in the field of clinical https://collegepapers.co.uk/ pharmacy