TPMS – obowiązkowy system kontroli ciśnienia w oponach …

Faktem jest, że od 1 listopada 2014 roku również w Polsce, weszła w życie nowa dyrektywa Unii Europejskiej, mówiąca o konieczności stosowania Systemu Kontroli Ciśnienia w Oponach – TPMS, we wszystkich nowych samochodach osobowych kategorii M1.

 

Co to w ogóle jest ?

System kontroli ciśnienia w oponach (TPMS) to zintegrowany z pojazdem system, który na bieżąco monitoruje ciśnienie gazu w oponie. Istnieją dwa różne typy systemów: bezpośredni (pomiar ciśnienia za pomocą czujnika w feldze), oraz pośredni (pomiar za pomocą czujnika ABS w aucie). Wyświetlacz na desce rozdzielczej pojazdu ostrzega kierowcę, jeżeli system wychwyci spadek ciśnienia w jednej lub więcej opon.

TPMS spełnia trzy funkcje:

  • Zwiększa bezpieczeństwo jazdy
  • Zapobiega zwiększonemu zużyciu paliwa spowodowanego zmniejszonym ciśnieniem w oponach
  • Zapobiega zwiększonemu zużyciu ogumienia spowodowanego niewłaściwym ciśnieniem w oponach

Jakie wymagania prawne musi spełniać czujnik  TPMS?

Zgodnie z Dyrektywą UE, od 01 listopada 2014 roku, wszystkie nowe pojazdy opuszczające salony polskich dealerów samochodowych, muszą być wyposażone fabrycznie w czujniki ciśnienia TPMS. Rozporządzenie nie przewiduje jednak, jaki system kontroli ciśnienia w oponach powinien być zastosowany, więc dozwolone są oba systemy, zarówno bezpośredni jak i pośredni, które, spełniają warunki Regulacji ECE-R 64. ECE-R 64 stanowi wyłącznie o funkcjonalności systemów, ale nie narzuca, czy czujnik powinien być oryginalny czy z rynku wtórnego.

Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie felg?

Jeśli pojazd jest już wyposażony w TPMS to należy ustalić, czy jest to system pośredni czy bezpośredni. W pierwszym przypadku, felgi można kupić w tradycyjny sposób, gdyż ich zakup nie wpłynie w żaden sposób na zamontowany w aucie system TPMS.

Jeśli w Twoim aucie TPMS jest systemem bezpośrednim, wówczas należy przy zakupie felg zwrócić uwagę na następujące kwestie:

1. Czy wybrany model/wzór felgi spełnia wszystkie wymagania dotyczące montażu czujnika TPMS?

2. Ze względu na złożoność technologii TPMS, zalecamy korzystanie z pomocy wyłącznie specjalistycznych firm. Warsztaty te są wyposażone w odpowiedni sprzęt programujący, oraz narzędzia do wymiany opon, konserwacji i rozwiązywania innych problemów (np. ostrzeżenie na wyświetlaczu)

Dane techniczne oraz informacje dotyczące konserwacji i serwisu czujników TPMS

Różnice występujące pomiędzy systemem bezpośrednim, a pośrednim

Bezpośredni system dokonuje pomiaru ciśnienia w oponach przez czujnik zintegrowany z kołem, a informacje są przenoszone bezprzewodowo do urządzenia kontrolującego w pojeździe. Różne wyświetlacze, poszczególnych modeli aut dostarczają kierowcy informacje o bieżącej wartości ciśnienia albo ostrzeżenie, kiedy ciśnienie w oponach jest zbyt niskie. Takie systemy są bardzo precyzyjne, ponieważ monitorują ciśnienie bezpośrednio dla każdego koła.

Za pomocą systemu pośredniego, zintegrowane z ABS i trakcją czujniki monitorują poszczególne prędkości obrotowe kół. Różnice mogą się pojawić w momencie spadku ciśnienia w oponach, a ponadto, ciśnienie zależne jest od oscylacji kół i jest mierzone przez zaawansowany proces przetwarzania sygnału. Każda zmiana w postaci jakiegokolwiek spadku ciśnienia jest natychmiast wychwytywana.

Wady i zalety obu typów systemów

Bezpośredni TPMS pozwala na bardzo precyzyjne zbieranie danych i posiada dodatkowe funkcje, takie jak rozpoznanie pozycji opon, wykrywanie utraty ciśnienia podczas postoju pojazdu i monitorowanie ciśnienia powietrza w oponie koła zapasowego. Jednakże system ten wymaga poniesienia dodatkowych kosztów i szczególnej uwagi przy wymianie opon, czy ich konserwacji. Wszystkie opony w pojeździe (letnie, zimowe, zapasowe) muszą być wyposażone w prawidłowo działający czujnik.

W przypadku zaopatrzenia się w drugi komplet kół – liczyć się również trzeba z kosztem zakupu 4 dodatkowych czujników, zaprogramowania ich i montażu.

TPMS pośredni jest mniej precyzyjny, ponieważ nie mierzy ani ciśnienia, ani temperatury w oponach, ponadto, nie wykrywa spadku ciśnienia podczas postoju auta. Jednak system jest znacznie łatwiejszy w utrzymaniu i mniej kosztowny, ponieważ koła nie są wyposażone w czujniki ciśnienia.

Jaki wpływ ma system TPMS na utrzymanie i serwis pojazdu?

Korzystanie z TPMS podczas jazdy, a także w obliczu kwestii utrzymania samochodu stwarza nowe wyzwania, zarówno dla kierowcy, jak i warsztatu:

Właściciel pojazdu, którego samochód jest wyposażony w bezpośredni system TPMS, nie będzie mógł samodzielnie zmienić opony, ale będzie potrzebować pomocy specjalnie wykwalifikowanego serwisanta, aby odpowiednio dopasować, dokonać kalibracji i sprawdzić czujnik w kole. Ze względu na wprowadzenie rozporządzenia w całej UE , rozwój nowej technologii związanej z czujnikami TPMS spowoduje, że warsztaty wulkanizacyjne oraz specjalistyczne serwisy będą szkolić swoich pracowników i inwestować w niezbędny sprzęt.

Czy można samodzielnie właściwie dopasować bezpośredni system TPMS?

narzedziatmps1

 

 

 

 

 

 

 

Montaż opon to kwestia związana z bezpieczeństwem, więc wymaga specjalistycznej wiedzy (np. umiejętne oszacowanie stanu zużycia opony, czy zastosowanie odpowiedniego momentu dokręcania śrub). Dlatego  zalecamy dokonywanie tego typu prac i usług wyłącznie w wyspecjalizowanych warsztatach i serwisach.

Bezpośrednie systemy TPMS to także różne nowe wymagania techniczne:

  • Konieczność kontroli zaworu przy każdej wymianie kół, aby zapobiec jego zużyciu.
  • Dla nowych opon: w celu zapewnienia sprawnej komunikacji pomiędzy czujnikiem a odbiornikiem TPMS, należy dokonać nowej konfiguracji czujników do pojazdu, w sytuacji, gdy są używane nowe czujniki (nowy ID czujnika) bądź następuje zmiana położenia kół wyposażonych w czujniki.
  • Podczas wymiany opon należy dokładnie sprawdzić stan naładowania baterii czujników.

Czy trzeba doposażyć samochód, jeśli fabrycznie nie jest wyposażony w TPMS?

Doposażanie auta w instalację TPMS nie jest obowiązkowe.

Pojazdy, które podlegają obowiązkowi posiadania TPMS będą już wyposażone w pośredni lub bezpośredni TPMS przez producenta pojazdu, gdyż w przeciwnym razie pojazd nie otrzyma homologacji i innych zezwoleń uprawniających go do normalnego ruchu w każdym z państw członkowskich UE.

 

Źródło: Opracowanie Netcar na podstawie: Alcar Polska. Ton duc thang relevant blog university bogomolets national medical un

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.