Wymiana opon na zimowe – co warto wiedzieć?

Gdy temperatura spada a zima zbliża się wielkimi krokami zaczynamy zastanawiać się nad wymianą opon zimowych. Zanim to jednak zrobimy – trzeba ocenić w jakim są stanie . Najlepiej w takiej chwili poświęcić im nieco uwagi i sprawdzić parę podstawowych rzeczy, które łatwo zbadać nawet nie posiadając większego doświadczenia.

 

Zimowy punkty pomiaru głębokości bieżnika (4mm).

W przypadku opon zimowych do wysokości bieżnika musimy podejść odrobinę bardziej restrykcyjnie aniżeli do opon letnich. Mimo, że producenci zazwyczaj honorują gwarancję do wysokości bieżnika 1,6mm w przypadku opon zimowych granicą, w której zimówka oferuje jeszcze wystarczającą sprawność jest minimum 4mm . Wynika to z faktu, że bieżnik musi się mieć jak wgryźć w lodowe nierówności, pokonywać śnieżne zaspy i dobrze odprowadzać błoto pośniegowe. Aby łatwiej było ocenić laikowi poziom zużycia opony, wielu producentów wprowadziło dodatkowy wskaźnik dla opon zimowych określający poziom zużycia bieżnika na wysokości 4 mm. Zazwyczaj jest oznaczony piktogramem śnieżynki jak ten widoczny na zdjęciu. Podobnie jak w przypadku TWI – określa on miejsce w kanale bieżnika, w którym znajduje się wygarbienie. Gdy bieżnik zrówna się z nim – wówczas wiemy, że opona osiągnęła poziom 4 mm grubości bieżnika i warto ją wymienić.

Rozcięcia i ubytki gumy.

Kolejnym ważnym elementem jest wizualny stan opony niezależnie od wysokości bieżnika. Opony z poprzedniego sezonu mogły nabawić się w trakcie użytkowania uszkodzeń. Typowymi są wybrzuszenia, fragmentaryczne ubytki gumy,

wybrzuszenie_logo

Wybrzuszenia często spowodowane są najazdem m.in. na krawężnik lub dziurę w jezdni.

spękanie_logo

Spękania wynikające z działania czynników zewnętrznych.

 

 

 

 

 

 

spękania lub nierównomierne zużycie bieżnika (na temat nierównomiernego zużycia bieżnika poświęciliśmy osobny artykuł na który gorąco zapraszamy: ).

Stwierdzając jedną z omawianych wad musimy zastanowić się nad zakupem nowych opon, ponieważ mogą zagrozić naszemu bezpieczeństwo na drodze.

Jeśli nasze opony nie budzą naszych zastrzeżeń a temperatura za oknem utrzymuje się poniżej 7 stopni Celsiusza przychodzi pora na montaż.

Wielu z nas wstrzymuje się z zmianą opon do tzw. ostatniej chwili gdy śniegi zasypią nas dookoła a droga do pracy staje się niemożliwa. Taka decyzja nie jest zbyt rozsądna, ponieważ mieszanka gumy w oponach letnich poniżej 7 stopni traci swoje właściwości i elastyczność.  Adekwatnie opona zimowa zaczyna wtedy w pełni funkcjonować oferując nam wyższy poziom bezpieczeństwa również na drogach nieośnieżonych.

Coraz więcej kierowców posiada opony zimowe zmontowane na dodatkowych felgach np. stalowych. Taki podwójny zestaw jest wygodny,  niemniej nie zwalnia od obowiązku sprawdzenia stanu opon, ponownego wyważenia ich przed założeniem i sprawdzeniem ciśnienia. Te zabiegi należy wykonać zawsze przed montażem kół. Przynajmniej raz na 2 lata należy wymienić zaworki na nowe, ponieważ są najsłabszym ogniwem w kole.

Pozdrawiam

Krzysztof, Netcar.pl

Increasing the os user https://cellspyapps.org/catch-cheater base will increase the quantity, speed, and quality of applications on the mac os platform