Jak każdy producent opon tak i Goodyear wprowadza zmiany na lepsze w swoich oponach. Tym razem dotyczą one gum dębica presto, sava intensa HP oraz fulda ecocontrol HP. Sęk w tym, że nie każdy z producentów pozostawia identyczną nazwę bieżnika i oznaczenia na boku opon ;-). Szykuje się w związku z tym niezłe zamieszanie…
Modyfikacje opon
Od czasu wprowadzenia etykiet producenci jeszcze bardziej dbają o parametry na nich prezentowane. Modyfikują opony w taki sposób, aby wyniki przynajmniej w kluczowych parametrach były jak najlepsze. Pomijam fakt, że oprócz trzech zasadniczych kategorii z etykiet jest przecież masa innych czynników wpływających na ocenę czy ogumienie jest dobre czy nie, ale to temat na osobny wpis ;-).
Wielu producentów takie zmiany wprowadza, ale opony zazwyczaj oznaczane są jakoś dodatkowo (litera bądź cyfra) np Kormoran Impulser B -> Kormoran Impulser B2. Jeśli jednak wprowadzane zmiany nie są w żaden sposób oznaczane na oponach, to można przeżyć niemiłe zaskoczenie… Dokupując teoretycznie taką samą oponę, możesz otrzymać inny produkt, którego nie będziesz mógł zamontować na tej samej osi z oponą kupioną wcześniej.
Zadziwiający jest fakt, że sam Goodyear modyfikując tylko mieszankę gumy lub poprawiając konstrukcję opon (gdzie zmian na zewnątrz nie widać) np w Goodyear Ultra Grip 7 oznaczył je dodatkowo plusem (Goodyear Ultra Grip 7 +)… A tutaj, wypuszczając na rynek oponę o innej rzeźbie bieżnika nie raczył takiej informacji uwzględnić w oznaczeniu opon.
Pani, ale w czym problem?
Nie będzie kłopotu przy zakupie kompletu (teoretycznie ;-)) bo powinniśmy dostać 4 identyczne opony. Problem zacznie się w przypadku 1 czy dwóch sztuk… I będą go miały przede wszystkim serwisy oponiarskie i klienci końcowi… No i sklepy internetowe, co mnie oczywiście nie cieszy 🙁 .
Trudno będzie dojść do ładu, jeśli opony nie różnią się nazwą ani opisem na boku i do tego produkowane są przez miesiąc „na zakładkę” co wyklucza możliwość ewentualnego identyfikowania wersji bieżnika po dacie produkcji przynajmniej w początkowej jej fazie.
A co to oznacza w praktyce? Jeżeli warsztat będzie chciał domówić 1 szt. dla swojego ulubionego klienta Pana Jacka, a przyjedzie nie ta opona co trzeba, to dopiero na miejscu okaże się że nie można jej zmontować… Myślę, że Pan Jacek nie będzie w tym momencie zachwycony… A Klient sklepu internetowego, który zamówi samodzielnie oponę (na zdjęciu wyglądają niemal identycznie) a przyjdzie ” nieco” inna? Niestety równoznaczne jest to z wymianą, niepotrzebnymi kosztami transportu w te i z powrotem, nie wspominając o stracie czasu… W cennikach producenta na podstawie których aktualizowane są bazy danych zarówno hurtowni, serwisów jak i sklepów internetowych oczywiście nie uwzględniono różnic. Po prostu pojawia się ta sama opona, tyle że z nowym kodem towarowym. Dokupując zatem 1 czy 2 sztuki opon do „kompletu” na podstawie spisanego z boku opony pełnego oznaczenia rozmiaru, indeksów oraz nazwy bieżnika może okazać się, że mimo tego otrzymacie inny produkt. Totalny bezsens i komplikowanie prostych rzeczy…
Ale żeby nie było zbyt pesymistycznie – poniżej ściągawka 🙂
Dębica Presto – asortyment i zakres zmian
Sava Intensa HP – asortyment i zakres zmian
Fulda Ecocontrol HP – asortyment i zakres zmian
Trzeba zaznaczyć, że jest jedna rzecz, która odróżnia starą od nowej wersji opony… To kod towarowy producenta. Ale co z tego skoro mając opony na aucie kodu raczej nie znamy ;-)… Którą wówczas dokupić?
Pozdrawiam
Justyna, NetCar