Jak przygotować samochód do wiosny?

wiosna

Większość kierowców uważa, że samochód należy przygotować przede wszystkim do zimy, a nie do wiosny. Oczywiście zima to dla samochodów trudny i bardzo wymagający okres. Eksploatacja pojazdów na drogach, których jakość w okresie jesienno-zimowym mocno się pogarsza, destrukcyjnie wpływa m.in.na stan zawieszenia. Różnice temperatur, wilgoć, błoto, śnieg, sól – to wszystko daje się we znaki naszym wozom. Właśnie z tych powodów również na wiosnę powinno się sprawdzić ich stan techniczny. Wówczas warunki drogowe są dużo lepsze, a my podróżujemy chętniej, więcej i zazwyczaj z wyższą prędkością…

Kiedy powinniśmy wymienić zimowe na letnie?

Wraz ze zmianą aury w pierwszej kolejności zajmijmy się zmianą opon. Generalnie nie należy się spieszyć, ponieważ pogoda na przełomie marca/kwietnia lubi kaprysić. Przyjmuje się zasadę, że temperatury powinny być wyższe niż +7 stopni Celsjusza. Pogoda i temperatury stabilizują się zazwyczaj w pierwszej połowie kwietnia i to najbezpieczniejszy czas na wymianę opon. Nie martw się, że zużyjesz zimówki. Musiałbyś sporo jeździć, żeby znacząco odbiło się to na stanie bieżnika. Lepiej pojeździć na nich trochę dłużej, niż dać się zaskoczyć mroźnym porankom, nieoczekiwanym już opadom śniegu czy gołoledzi. Letnie opony w takich warunkach spisują się zdecydowanie gorzej.

Co sprawdzić w samochodzie po zimie?

  • Stan zawieszenia oraz układu kierowniczego i napędowego
    Jazda po nierównościach, wjazdy w dziury, których masa pojawia się wraz z roztopami śniegu, wszystko to wpływa negatywnie na stan elementów takich jak sworznie, tuleje wahaczy, łączniki oraz gumy stabilizatora (zawieszenie); drążki, końcówki drążków (układ kierowniczy) a także przeguby, osłony przegubów, półosie, uszczelniacze półosi na skrzyni biegów.

Uwaga: W przypadku ingerencji w układu kierowniczy należy dodatkowo sprawdzić geometrię. Co mnie zdziwiło – jeśli korzystamy z nieoryginalnych części (zamienniki) przy naprawach zawieszenia czy układu napędowego, zdarzają się różnice w wymiarach zamienników w porównaniu do części oryginalnych. Wtedy także warto sprawdzić zbieżność.

  • Hamulce
    Do sprawdzenia są zaciski, tarcze, bębny i szczęki hamulcowe, klocki a także działanie hamulca ręcznego (podczas zimy większość użytkowników-rozsądnie zresztą, nie zaciąga hamulca ręcznego, co na wiosnę skutkować może problemem z jego skutecznością)
  • Płyn hamulcowy
    Jego poziom oraz jakość (woda pojawiająca się w płynie hamulcowym znacząco pogarsza jego jakość i konieczna jest wówczas jego wymiana)
  • Olej i stan pozostałych płynów eksploatacyjnych
    Uzupełnij poziom do wartości wymaganych. Wg specjalistów warto czas wymiany oleju przesunąć na wiosnę (wymieniać należy go wraz z filtrem oleju przynajmniej raz w roku, chyba , że przebiegi są wysokie i czas wymiany wypada wcześniej) . Zimą na skutek dużych różnic temperatur pracy silnika w układzie odpowietrzenia dochodzi do kondensacji pary wodnej, która przenikając do oleju powoduje jego degradację.
  • Stan świec zapłonowych oraz przewodów wysokiego napięcia
    W samochodach wyposażonych w silnik z zapłonem iskrowym warto sprawdzić stan świec zapłonowych i przewodów wysokiego napięcia. Związki chemiczne, którymi w zimie posypywane są drogi w zetknięciu z wodą tworzą agresywne roztwory, które destrukcyjnie wpływają na przewody wysokiego napięcia, co w konsekwencji może skutkować utrudnionym rozruchem silnika lub niewłaściwą pracą silnika podczas dużej wilgotności powietrza lub deszczu.
  • Oświetlenie
    Sprawdź czy wszystkie żarówki działają (światła przednie – drogowe, mijania, dzienne, postojowe, kierunkowskazy, lampy tylne, światła stopu). Jeśli w okresie jesienno-zimowym parowały w Twoim aucie lampy – niestety pozbycie się tego kłopotu bez wymiany samej lampy jest trudne, choć możliwe.
  • Wycieraczki
    Przecieranie oblodzonych szyb w czasie zimowym prowadzi najczęściej do wystrzępienia piór wycieraczek, a w konsekwencji do ich nieprawidłowego działania. Przy wymianie zwróć uwagę na jakość piór – zdecydowanie lepiej zachowują się te bezprzegubowe, pokryte grafitem.
  • Klimatyzacja
    Przynajmniej raz w roku, najlepiej po zimie zrobić serwis klimatyzacji ( opróżnienie czynnika, usuwanie wody i zanieczyszczeń z układu, ponowne napełnianie, dezynfekcja układu). Sporo użytkowników zapomina, że z klimatyzacji powinno się korzystać przynajmniej 1x w miesiącu-także w zimie, aby utrzymać układ w sprawności i pełnej wydajności.

Wiosenne porządki wewnątrz i na zewnątrz

Dokładne umycie nadwozia i w miarę możliwości również podwozia samochodu oczyści myte powierzchnie z resztek chemii stosowanej zimą, która destrukcyjnie na nie działa. Dodatkowo ułatwi to ocenę stanu lakieru i zdemaskuje miejsca wymagające naprawy (odpryski i uszkodzenia mechaniczne, a także ewentualne ogniska korozji).

Mycie szyb od wewnątrz może nas zaskoczyć bardzo pozytywnie. W czasie gdy auto jest ogrzewane  a nawiewy ustawione są tak, żeby pozbyć się pary, osadzają się na nich ogromne ilości kurzu. Usunięcie tej warstwy często dopiero po kilku miesiącach zimowych powoduje, że swiat nagle nabiera kolorów 🙂

Dodatkowo na wiosnę polecam po wysprzątaniu wnętrza – ozonowanie kabiny, dzięki któremu pozbędziesz się niechcianych intruzów (grzyby, pleśnie, drobnoustroje wywołujące alergie), a także nieprzyjemnych zapachów.

Pozdrawiam,
Justyna, NetCar.pl

The commands that set up the uniform variables are www.essaynara.com/ similar except that they are located outside the glbegin-glend blocks