Nieprawidłowe zużycie opon

Rysunek 1

Na skutek czynników zewnętrznych, opony mogą zużywać się nierównomiernie. Warto zainteresować się co jest tego przyczyną, bowiem możemy być narażeni na dodatkowe koszty. Nieprawidłowe zużycie opon prowadzi do konieczności wcześniejszej wymiany ogumienia na nowe.  A zmiany są nieodwracalne – nie ma możliwości naprawienia zużytego w ten sposób bieżnika.

Rysunek 2

Najczęstszą przyczyną jest czynnik, który możemy sami bez problemu sprawdzać i kontrolować – mowa o ciśnieniu w oponach. Zbyt duże ciśnienie powoduje, że szybciej zużywa się środkowa część bieżnika (patrz rys.1). Z kolei zbyt małe ciśnienie powoduje, że brzegowe części bieżnika zużywają się szybciej niż środkowa część (rysunek 2). Warto więc dbać o prawidłowe ciśnienie w kołach i stosować się do zaleceń producenta. Zalecane wartości ciśnienia znajdziesz w książce obsługi pojazdu lub na naklejce umieszczonej na drzwiach od kierowcy (ew. na klapie od wlewu paliwa).

Bieżnik może zużywać się nierównomiernie, gdy opona została przeciążona. Na każdej oponie znajdziesz informacje o maksymalnym obciążeniu – np. standardowo opona w rozmiarze 205/55R16 ma indeks nośności 91, co odpowiada 615kg/oponę.

Kolejnym „złym” czynnikiem, które mogą popsuć Ci opony jest zawieszenie i geometria kół. Jeżeli bieżnik zużywa się tylko z jednej strony opony (rysunek 3), sprawdź geometrię kół i zawieszenie, bo powodem tego  zużycia jest niewłaściwe pochylenie opony względem podłoża lub niewłaściwa zbieżność kół.

Rysunek 3

Następnym czynnikiem na które mamy wpływ, jest styl jazdy. Jeżeli preferujesz sportowy styl jazdy, gwałtownie ruszasz, ostro hamujesz, a w zakręty wchodzisz od wewnętrznej przyspieszając na wyjściu, to nie rób wielkich oczu, gdy widzisz poszarpany bieżnik:)

W bardzo wyjątkowych sytuacjach może dojść do zniekształcenia bieżnika czy nawet opony. Sytuacja ma miejscy, gdy wewnątrz opony zostanie naruszona jej struktura. Czynników takiej deformacji jest dużo, można m.in. wymienić dłuższą jazdę ze zbyt niskim ciśnieniem, silne uderzenie, przeciążenie…

Rysunek 4

Bieżnik łatwo uszkodzić także na skutek gwałtownego hamowania, gdy zblokują się koła. Wówczas bieżnik jest mocniej zużyty na małym odcinku opony (rysunek 4),  co może doprowadzić do wibracji podczas jazdy. Na szczęście większość aut posiada system ABS, który ma za zadanie nie dopuścić do blokady kół podczas gwałtownego hamowania.

Dbaj więc o należyty stan swojego samochodu. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze warto wydać na przyjemności:)

Pozdrawiam,

Krystian, NetCar.pl

So called bergson’s hypothesis can also be attributed to this essay writing on internet category of hypotheses

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.