Czy warto zmienić rozmiar opon na niezalecany przez producenta? Cz. 1/2

Nietypowe kołoCzęsto spotykam się z pytaniem, czy można zastosować inny rozmiar opon niż ten, który podaje producent w instrukcji obsługi pojazdu. Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, bowiem jest bardzo dużo czynników, które mogą umożliwić czy też uniemożliwić stosowanie innego rozmiaru.

Na podstawie poniższych informacji staram się ustalić czy i kiedy można stosować inny rozmiar opon do Twojego samochodu.

  • Marka, model, rocznik samochodu
  • Pojemność i moc silnika oraz rodzaj paliwa (benzyna / olej napędowy)
  • Parametry stosowanej felgi (szerokość, średnica, ET)
  • Rodzaj nadwozia
  • Rozmiar seryjnego ogumienia
  • Zalecany przez producenta indeks prędkości i nośności
  • Rodzaj zawieszenia – seryjne / modyfikowane

Dlaczego chcemy zmienić rozmiar opon?

Ekonomia

Główny powód z jakim się spotykam to względy ekonomiczne. Bardziej popularne rozmiary są tańsze od mniej popularnych, które są stosowane w Twoim samochodzie. Powód jak najbardziej uzasadniony i rozumiem chęć stosowania tańszych, acz niekoniecznie gorszych opon. Przykładowym rozmiarem jest 215/55R16 – jeżeli producent wyposażył Twój samochód w ten rozmiar, pewnie myślałeś o zastosowaniu 205/55R16 – rozmiar troszkę mniejszy, bardziej popularny, a co za tym idzie – masz większy wybór opon i niższe ceny. Podobnie 185/55R15 -> 195/50R15, 195/55R15 -> 195/60R15, 195/60R15 –> 195/65R15, 215/50R17 -> 205/50R17. Takich przypadków jest dużo.

Zmiana osiągów, tuning optyczny

Drugim powodem są względy subiektywne – zmiana na wysoki profil opon ze względu na jakość dróg lub chęć posiadania szerokich, niskoprofilowych opon. Wszak ładnie to wygląda, ale czy warto zmienić to już kwestia tego, co chcemy przez to osiągnąć i jakie są możliwości techniczne (felgi, samochód). Polecam Tobie artykuł Szerokie czy wąskie? – jakie opony wybrać. Wysoki profil z kolei będzie lepiej tłumił nierówności.

Problemy natury technicznej

Decydując się na zastosowanie opon w innym rozmiarze nie możesz za bardzo przesadzić. Dotyczy to zarówno zmiany na większą oponę i mniejszą. Prędkościomierz dostosowany jest do określonej średnicy zewnętrznej koła. Zmieniając rozmiar opon, który nie jest zamiennikiem, zmienisz średnicę koła i obwód toczenia co wpłynie na przekłamania prędkościomierza. Zmiana średnicy koła wpłynie również na systemy bezpieczeństwa wspomagające kierowcę odczytujące przekłamane dane.  Producenci aut zalecają, aby zamienniki nie posiadały średnicy większej jak 1,5% lub mniejszej jak -2% z zastrzeżeniem stosowania indeksów prędkości i nośności nie niższych niż fabrycznie. Poza tym, przede wszystkim powinno liczyć się bezpieczeństwo i tego się trzymajmy.

Opona większa od opony seryjnej.

Jeżeli zastosujesz opony większe od seryjnego ogumienia, możesz napotkać problemy już w trakcie montażu. Szersza opona może źle ułożyć się na wąskiej feldze przystosowanej do naszego wcześniejszego rozmiaru – możesz doświadczyć uczucie, że auto pływa na drodze, zachowuje się niestabilnie, szczególnie na zakrętach. Przed montażem, warto więc sprawdzić czy rozmiar opony mieści się w granicach zastosowania na felgę.  Takie informacje przed wykonaniem usługi powinien weryfikować każdy serwis ogumienia.

Druga kwestia to offset felgi. Seryjne z reguły nie dość, że są wąskie, to są głęboko osadzone w nadkolu (mają wysoki parametr ET). Większa opona może być zbyt blisko elementów zawieszenia, a w skrajnym przypadku może obcierać  o nadkole (szczególnie przy pełnym skręcie osi przedniej lub większym obciążeniu samochodu). Przy felgach dostępnych na rynku wtórnym, ten parametr bywa niższy, czasami nawet tak niski,  że koło z zalecanym rozmiarem opon jest na równi z nadkolem. O ile taka sytuacja jest jeszcze prawidłowa, to przy szerszej oponie koło może wystawać z nadkola (być poza obrysem karoserii samochodu) i pojawia się problem, ponieważ samochód może nie przejść przeglądu technicznego, lub przy kontroli drogowej możesz złapać mandat.

Zastosowanie opony szerszej i jednocześnie wyższej wpłynie także negatywnie na osiągi samochodu. Zwiększony obwód toczenia bardziej obciąży układ napędowy. Dodatkowo, większy opór zwiększy spalanie paliwa. Jeżeli jesteś zwolennikiem oszczędności, szukaj opon o niskim oporze toczenia, w mniejszym rozmiarze zalecanym przez producenta.

Jeżeli udało Ci się dobrać większą oponę i nie występują w/w problemy, pamiętaj, że opona musi mieć co najmniej taki sam indeks nośności i prędkości jak seryjna. Dlaczego? O tym niebawem.

W kolejnej części omówię przypadek gdy opona jest mniejsza od rozmiaru seryjnego oraz jakie mogą spotkać nas problemy natury prawnej.

Serdecznie pozdrawiam,

Krystian

PS. Zapraszam do konsultacji, info@netcar.pl tel. 602 605 651

It is a university that vaunts https://essaysreasy.online/ write my essay for free an impressive scale in eastern japan today, maintaining 6 facilities, 6 graduate schools, yamagata university hospital, and 4 affiliated schools that include kindergarten, elementary and junior high schools

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.