Czarne, okrągłe, gumowe – czym właściwie są opony, z których każdy zmotoryzowany musi na co dzień korzystać? Jak powstają?
- Mieszanie składników
Produkcja rozpoczyna się od przygotowania odpowiednich surowców (środki chemiczne, pigmenty oraz różne rodzaje gumy-a jest ich ok.30). Następnie składniki te miesza się w przemysłowych mieszadłach. Utrzymuje się w nich odpowiednie ciśnienie i temperatura. Otrzymaną schłodzoną gumę następnie formuje się w sztaby które potem się rozdrabnia lub walcuje. Ostatecznie guma cięta jest na pasy które potem mogą być elementem bieżnika lub ściany bocznej. - Tworzenie korpusu opony
Inny rodzaj gumy służy do pokrycia włókien, które wykorzystywane są do budowy korpusu opony. Do budowy opony wykorzystuje się wiele rodzajów włókien, m.in.: poliester, sztuczny jedwab czy nylon. Korpusy w większości współczesnych opon samochodowych wykonane są z kordu nylonowego. - Stopka
Następna część opony to stopka nazywana także drutówką. Jest to zwykle drut stalowy o dużej wytrzymałości na rozciąganie (pogumowany) otoczonego warstwami kordu i tkanin krzyżowych. Stopka dopasowana jest do obręczy samochodu, zapewnia szczelność. - Wyściółka
Opony radialne produkowane są przez jedną lub dwie maszyny. Produkcja opony zaczyna się od podwójnej warstwy syntetycznego kauczuku zwanej wyściółką wewnętrzną. Wyściółka ta zapewnia szczelność i sprawia, że opona może obejść się bez dętki. - Następnym elementem opony są dwie warstwy włókniny i osnowa. Paski, zwane wierzchołkami, wzmacniają obszar nieco powyżej obrzeża opony. Następnym elementem jest para pasków ochraniających obrzeże opony. Zapobiegają one ścieraniu się założonej opony o obręcz koła.
Maszyna produkująca opony radialne nadaje im kształt oraz dba o to, aby jej różnorodne elementy znalazły się w odpowiednich miejscach, zanim opona zostanie wprowadzona do formy. - Następnie opona jest wzmacniana stalowymi pasami. Pasy te zabezpieczają oponę przed przebiciem i zapewniają pewne przyleganie bieżnika do nawierzchni.
- Bieżnik
Jest ostatnim elementem, który formowany jest na oponie. Gdy automatyczne wałki ścisną mocno ze sobą wszystkie elementy opony, opona radialna – zwana w tej fazie “świeżą oponą” – gotowa jest do kontroli i wulkanizacji. Swój ostateczny kształt oraz bieżnik uzyskuje w prasie wulkanizacyjnej. Ogromne formy – działające na zasadzie domowej gofrownicy – kształtują i wulkanizują na gorąco oponę. W formie wyżłobiony jest wzór bieżnika, oznaczenia ścianek bocznych opony, producent i inne dane wymagane przez prawo. - Wulkanizacja
Opony wulkanizowane są w temperaturze ponad 300 stopni Celsjusza, przez około 12 do 25 minut, w zależności od wymiarów opony. Po otworzeniu się formy, opony wyrzucane są na długi przenośnik, który transportuje je do stanowisk kontrolnych. - Kontrola
Jeśli opona wykazuje jakiekolwiek nieprawidłowości i skazy, jest automatycznie odrzucana. Część wad wyłapują czujne oczy i ręce przeszkolonych kontrolerów, a inne – wyspecjalizowane maszyny. Kontrola opony nie sprowadza się jedynie do oceny stanu jej powierzchni. Wybrane opony zdejmowane są z linii produkcyjnej. Potem zostają prześwietlone promieniami Roentgena w celu wykrycia wszelkich ukrytych słabości. Dodatkowo inżynierowie kontroli jakości regularnie rozcinają wybrane losowo opony i badają wszystkie szczegóły ich konstrukcji, które mogłyby mieć niekorzystny wpływ na ich sprawność i bezpieczeństwo.
Pozdrawiam – Miłosz, NetCar
You can find more guidance on demonstrating the ability to accept feedback write my essay online here