Jak dobrze wybrać oponę motocyklową? Część 2 z 3.

Motocykl turystyczny i sportowo-turystyczny na oponach diagonalnych.

W tej części artykułu postaram się przybliżyć ideę dobierania opon do motocykli turystycznych oraz sportowo-turystycznych o mniejszej pojemności silnika, w których stosuje się opony diagonalne. Zapewne dobrze wiesz, że idealnie dobrana opona to optymalne zachowanie motocykla, maksymalny komfort jazdy i większe bezpieczeństwo na drodze.

Zaczniemy jak ostatnio – od największych, najmocniejszych… najgłośniejszych:) Dam sobie rękę uciąć, że większość z Was ogląda się jak za ładną blondynką, gdy obok przejeżdża potężna Honda Valkyrie,  Yamaha RoadStar Warrior czy któryś z większych modeli Harley Davidson. To piękne maszyny, z mocnym silnikiem, które wymagają solidnych opon. W większości przypadków, stosuje się w nich opony radialne, które z racji swojej budowy, bardzo dobrze znoszą przeciążenia wynikające z przyspieszenia czy prędkości. Należy zwrócić na to uwagę, ponieważ w niektórych rozmiarach, oferowane są opony zarówno diagonalne jak i radialne. Wyglądają niemal identyczne, a diabeł tkwi w szczegółach. Bardzo łatwo o pomyłkę w przypadku Hondy GoldWing. W modelu o pojemności silnika 1500ccm stosuje się opony budowy diagonalnej, ale w przypadku wersji z silnikiem 1800ccm, muszą to być opony radialne. Mając taką maszynę, masz do wyboru m.in.: Metzeler ME 880 Marathon, Dunlop D407, Dunlop Elite 3, Dunlop D251, Michelin Commander, Bridgestone Exedra G851/852. Niektóre z tych bieżników są produkowane w rozmiarach wyłącznie dla motocykli Harley-Davidson.

Do większości motocykli turystycznych stosuje się opony diagonalne. Wybór jest ogromny, więc o pomyłkę bardzo łatwo. Wśród tych opon znajdziesz opony dedykowane wyłącznie na przednią oś, wyłącznie na tylną, czy uniwersalne. Są także opony dętkowe, bezdętkowe, z białym bokiem lub z  białym wąskim paskiem i w różnych indeksach prędkości. Zdarzają się także z białymi napisami. Wielu motocyklistów nieświadomie kupuje niewłaściwe opony i przed tym chciałbym Ciebie ostrzec. O ile problemu nie będzie przy wyborze opon z białymi dodatkami (decyduje tu wyłącznie gust właściciela :)), problem może pojawić się, gdy w poszukiwanym przez nas rozmiarze będą dostępne opony dętkowe, bezdętkowe, przednie, tylne, radialne, diagonalne… kombinacji może być naprawdę dużo, szczególnie w  rozmiarze 130/90-16, 150/80-16. Opony dętkowe są z reguły tańsze od bezdętkowych i dużo osób dokonując zakupu sugeruje się ceną. Jest to dla nas zrozumiałe, ale paradoksalnie nietrafiony zakup generuje dodatkowe koszty przy wymianie opony na prawidłową. Pamiętaj, mając felgę odlewaną, aluminiową, nie stosuj opony dętkowej. Tego typu felgi przystosowane są wyłącznie do opon bezdętkowych. Natomiast na felgi szprychowe, które wymagają dętki, możesz stosować oponę dętkową lub bezdętkową, ale zawsze z dętką. Podobnie jest z przeznaczeniem na konkretną oś – opony przednie są zazwyczaj tańsze od opon tylnych o tych samych parametrach i często dochodzi do pomyłki. Niestety z praktyki wiem, że nie każdy warsztat zwraca na to uwagę – dlatego montując opony motocyklowe korzystaj z usług renomowanego serwisu, który obsługuje duzo jednośladów.

Ponadto nie należy montować opony z oznaczeniem ‘front’ na tylnej osi (i vice versa). Opona przednia ma inny przekrój poprzeczny od opony tylnej. Poza tym, ze względu na sposób klejenia bieżnika oraz siły występujące podczas hamowania i przyspieszania, jest montowana odwrotnie względem tylnej. Zdarzają się także pomyłki, że klient kupuje oponę tylną, dętkową (np. relatywnie tania PIRELLI City Demon 130/90-16 67S M/C TT) i chce ją zamontować na przednią, aluminiową felgę, do motocykla o wyższych osiągach.  Tak nie robimy 🙂
A jeżeli chodzi o wybór bieżników, polecam podobnie jak poprzednio Metzeler ME 880 Marathon oraz Pirelli Route MT66, Pirelli Night Dragon, Dunlop D404, Continental Milestone CM1/CM2, Michelin Commander, czy bieżniki z grupy Bridgestone Exedra.
W dalszej części artykułu znajdziesz tabelkę z wyjaśnieniem większości symboli stosowanych w oponach motocyklowych, co pozwoli je łatwiej zidentyfikować.

W poprzednim artykule opisałem dobór opon do motocykli sportowo-turystycznych, w których stosuje się opony radialne. Do mniejszych motocykli tego typu, o pojemności oscylujących do 500-600ccm stosuje się opony diagonalne – np. popularna Honda CB500, Suzuki GS500 czy Kawasaki EN500. Podobnie jak z oponami turystycznymi, musisz przestrzegać zasad co do dętkowych/bezdętkowych i zastosowań przód/tył. Do motocykli o mniejszych osiągach można spotkać bieżniki uniwersalne przód/tył. Zdecydowanie rzadziej zdarzają się pomyłki – pewnie dlatego, że w przypadku sport-touringów opona przednia jest zdecydowanie węższa od tylnej. Do tego segmentu zaliczyć możemy m.in.: Metzeler Lasertec, Pirelli Sport Demon, Continental ContiGo!, Dunlop Arrowmax GT501, Bridgestone Battlax BT45, Michelin PilotSporty.

Poniżej przedstawiamy tabelkę z oznaczeniami występującymi w oponach motocyklowych.

Podsumowując, aby cieszyć się pełnymi osiągami motocykla, zwracaj większą uwagę na oznaczenia opony. Ważne są także indeksy prędkości czy nośności – nie stosuj opon niezgodnych z zaleceniami producenta. Co najważniejsze – każdy zakup opony warto skonsultować ze sprzedawcą, który dysponuje katalogiem technicznym i ma doświadczenie w sprzedaży opon motocyklowych. Dobry sprzedawca dobierze nie tylko prawidłowe opony pod kątem technicznym ale także pod Twoje preferencje!

Jeżeli masz wątpliwości, pytania czy sugestie – zapraszam info@netcar.pl, Tel. 602 605 651

W następnej części omówię opony do motocykli typu enduro, offroad i do kosiarek… znaczy się skuterów 🙂

Z pozdrowieniami,

Krystian, NETCAR

Wykaz części:

Część 1/3 – motocykle sportowe i sportowo turystyczne – opony radialne

Część 2/3 – motocykle turystyczne i sportowo-turystyczne – opony diagonalne

Część 3/3 – motocykle enduro, offroad i skutery

autor brał udział w szkoleniu technicznym z zakresu budowy, zasad doboru oraz znajomości opon motocyklowych Pirelli i Metzeler, w ramach PIRELLI Tyre Campus. Uczestniczy również regularnie w szkoleniach dotyczących specyfiki, asortymentu oraz doboru opon motocyklowych organizowanych w ramach podnoszenia kwalifikacji we firmie NetCar.


Poniżej przedstawiamy tabelkę z oznaczeniami występującymi w oponach motocyklowych.

Symbol

Znaczenie

M/C

Opona do zastosowań wyłącznie w motocyklach

TL

Opona bezdętkowa

TT

Opona dętkowa

Front

Opona wyłącznie na przód

Rear

Opona wyłącznie na tył

F/R

Opona uniwersalna – przód/tył

WW

Opona z białym bokiem

NWS

Opona z białym wąskim paskiem

WLT

Opona z białymi napisami

E, C, H, GL

Homologacje / wersje specjalne

(W)

Indeks prędkości w nawiasach oznacza homologowaną prędkość powyżej podanego indeksu, z ograniczeniem obciążenia

ZR

Opona z indeksem prędkości powyżej 240km/h

MBS / ‘B’ w rozmiarze

Opona budowy diagonalnej z opasaniem MBS

‘-‘ w rozmiarze

Opona budowy diagonalnej

‘R’ w rozmiarze

Opona budowy radialnej

Das ziel bachelorschreibenlassen.com/ besteht dabei darin, zusammenhänge im verhalten der tiere zu erkennen