Nowe opony Pirelli w Formule 1! cz. 1/2

Sezon na ściganie bolidami rozpoczęty i jak widać, producent Pirelli dzięki wprowadzeniu nowych opon wyścigowych dostarcza nam niesamowitych emocji na torze. W tym sezonie mamy do wyboru aż 6 rodzajów opon i mieszanek!

Do dyspozycji są 4 rodzaje mieszanek typu slick i 2 opony na mokre nawierzchnie. Dobierając opony na dany tor oraz aktualne warunki panujące na torze, zespoły mają możliwość dopasowania odpowiedniej strategii, co jest nie lada wyzwaniem.  W GP Malezji (25.03.2012), warunki były bardzo zmienne. Większość bolidów startowała na oponach typu przejściowego (intermediate), ale po rozpoczęciu wyścigu, głównym reżyserem był deszcz i zespoły szybko zmieniały opony na deszczowe (wet)… by zakończyć wyścig  na slickach! Było to dość ryzykowne posunięcie, ponieważ tego dnia warunki były bardzo zmienne, ale bardzo dobrze przeprowadzona strategia Ferrari doprowadziła Alonso do zwycięstwa.

Wracając do tematu opon wyścigowych, zróżnicowanie typów mieszanek dla opon typu slick, odpowiada wymaganiom różnych nawierzchni wyścigowych torów . Daje to możliwość dopasowania opon w zależności od rodzaju asfaltu, ilości i ostrości zakrętów czy maksymalnej prędkości na torze. Jest więc w czym wybierać. Opony typu slick to rodzina opon P Zero. Do tej grupy należą opony:

  • P Zero  Red – posiada super miękką mieszankę, przeznaczoną do jazdy na torach ulicznych. Z dostępnych opon typu slick, tylko ta opona została w niezmienionym składzie od sezonu 2011. Ta wersja potwierdziła swoje wszechstronne zastosowanie, oferując szczytowe osiągi na wolnych i krętych torach, które zawsze dodatkowo wyróżnia śliski asfalt i stosunkowo niskie przeciążenia boczne. Jest to najlepsza mieszanka na tory uliczne lub nawierzchnie czasowo udostępniane do wyścigów (np. GP Monako).
  • P Zero Yellow – to opony miękkie, dobrze przystosowana do jazdy po torach o nawierzchniach oszczędzających bieżnik. Jej  wysoka przyczepność w połączeniu z szybkim zużyciem, daje zespołom złożone możliwości strategicznego planowania pit stopów i tym samym podnosi emocje podczas wyścigu. Nowa opona w porównaniu z jej odpowiednikiem z sezonu 2011, jest bardziej wytrzymała termicznie, co ogranicza znacznie efekt powstawiania pęcherzyków i drobinek gumy pozostających na torze. Pierwszy raz przetestowali są kierowcy podczas zeszłorocznych jazd po Grad Prix w Abu Dhabi i z pewnością będzie jedną z częściej wybieranych opon podczas tegorocznego sezonu, równolegle z oponą średnią. To połączenie zapewnia olbrzymią elastyczność przy realizacji indywidualnej strategii oraz krótki czas rozgrzewania opon.
  • P Zero White – to opony średnie, dobrze sprawujące się w każdych warunkach. Bardzo wszechstronne, które łatwo adaptują się w każdych warunkach pogodowych, na każdym torze. Stosowane przez zespoły, gdy charakterystyka nawierzchni i toru są zróżnicowane. Mieszanka średnia została zaprojektowana jako ‘opcjonalny’ wybór na tory, gdzie panuje wysoka temperatura, a ich nawierzchnia jest szorstka oraz jako ‘podstawowy’ wybór na tory mniej wymagające dla opon. Była testowana już w zeszłym sezonie, w czasie jazd testowych po Grand Prix Niemiec, a ponownie była sprawdzana przez młodych kierowców w Abu Dbabi.
  • P Zero Silver – opona twarda, ale nie sztywna. Zbudowana z mieszanki, która zapewnia wysoką trwałość, wolne zużywania i optymalną wytrzymałość. Do zastosowań w najbardziej ekstremalnych warunkach eksploatacji. Równocześnie nie jest tak bardzo twarda, jak jej odpowiednik z ubiegłego sezonu. Ze względu na długi czas rozgrzewania , wolne zużycie, jest idealna na długie wyścigi i tory z szorstką nawierzchnią, silnymi przeciążeniami bocznymi i wysoką temperaturą. Była testowana na torze w Barcelonie przez kierowcę testowego Pirelli – Lucas`a di Grassi i jest jedyną nową mieszanką dotychczas nie testowaną przez startujące zespoły.

W drugiej części przedstawię bohaterów na mokrą nawierzchnię:)

Pozdrawiam,
Krystian, NetCar

Źródło: pirelli.com
zdjęcie bolidów pochodzi z serwisu formula1.com

Cultural variations become obvious when have a glance at this web-site put side by side in large multicultural cities

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.