Francuski koncern opon Michelin zaproponował jako nowość koła w rozmiarze 10”-cali. Opony pierwszy raz przedstawiono latem (2011r) w Rio de Janeiro podczas trwającej ekologiczno-motoryzacyjnej imprezie Michelin Challenge Bibendum. To światowe wydarzenie podczas którego przedstawiane są najnowsze ekologiczne rozwiązania w motoryzacji.
Takie rozmiary w autach osobowych są raczej niespotykane. Wprowadzenie takiego rozmiar kół może mieć wpływ na sposób konstruowania samochodów osobowych typowo miejskich. Michelin twierdzi że stworzone przez nich koło w rozmiarze 175/70R10 zapewnia osiągi takie jak standardowa opona 14-calowa.
Parametry takie jak hamowanie czy przyczepność tej 10”-calowej nowości Michelina są równie efektywne jak opon w rozmiarze seryjnym 14-”calowym. Poprzez zastosowanie mniejszych opon masa pojazdu może zostać zmniejszona o niespełna 40kg (w przypadku auta testowego). Dla producentów aut jest to udogodnienie. Mogą oni wprowadzić zmiany w konstrukcji auta np poprzez zwiększenie pojemności bagażnika czy zwiększenie przedziału pasażerskiego.
Koncern ma nadzieję że auta wyposażone w mniejsze opony będą miały większe bagażniki co przełoży się bezpośrednio na użyteczność małych aut. Być może wyprą one w przyszłości auta większe – bardziej szkodliwe dla środowiska.
Dodatkowo Michelin pokazał również koła do samochodów elektrycznych – Active Wheel które posiadają własny napęd. Michelin wraz z Peugeotem stworzył koncepcyjny pojazd wyposażony w tą nowinkę techniczną.
Można się spodziewać, że na przestrzeni najbliższych lat będzie przybywało małych aut miejskich, także tych napędzanych silnikami elektrycznymi. Być może wówczas zarówno 10” calowe opony jak i całe koła z własnymi silnikami będą produkowane seryjnie.
Pozdrawiam,
Miłosz – NetCar.pl