Dobór opon do auta.

Często spotykam się z pytaniem typu – jakie opony są najlepsze do VW Passata, a jakie opony najlepiej pasują do Forda Mondeo? Pomijając parametry techniczne opon takie jak rozmiar, indeks nośności, prędkości czy zastosowanych technologii (opony typu run on flat), nie da się odpowiedzieć na to pytanie. Obecnie na rynku jest bardzo duży wybór opon, w szczególności do aut osobowych. Różne opony mają różne charakterystyki. Nie da się więc odpowiedzieć na pytanie jakie opony najlepiej założyć do danego auta. Opony dobieramy według własnych preferencji, zwracając uwagę na takie aspekty jak: ekonomiczne/ekologiczne/niskie opory toczenia, hałas, komfort, sportowa/tradycyjna, zachowanie na suchym, mokrym, żywotność, wygląd (!), czy  przywiązanie do marki. Nie można ogólnie stwierdzić, że opony Michelin są najlepsze, a Dębice najgorsze. Nie ma opon idealnych. Trudno jest stworzyć oponę, która będzie idealna w każdych warunkach i na każdej drodze.

Wyjątkiem są opony do aut najwyższych osiągów takich jak Porsche, czy niektóre modele Mercedesa. Opony do tego typu aut posiadają dodatkowe oznaczenia (homologacje techniczne), które są oficjalnym zezwoleniem na użycie konkretnego modelu opony w danym aucie. Wybór takich opon przez producenta aut następuje po przeprowadzeniu szeregu testów i procedur, które zapewniają najlepsze osiągi auta i gwarantują maksymalne bezpieczeństwo. Wyróżnić możemy np. oznaczenia MO1, MO, N0, N1, czy gwiazdkę – *. Co ciekawe – tylko niektóre z nich są obowiązkowe. Mając konkretny model Porsche, dla którego zrobione są opony z homologacją N1, należy bezwzględnie stosować opony tylko i wyłącznie z tą homologacją. Takie samochody mają szczególną charakterystykę techniczną i stosując opony inne niż z przewidzianą homologacją, auto może zachowywać się niezgodnie z założeniami producenta. Podobnie jest z niektórymi Mercedesami w wersji AMG, które na pierwszym wyposażeniu mają opony z homologacją MO1 – nie zaleca się stosowania innych opon, bez tych oznaczeń. W modelach z homologacją MO można już stosować opony bez homologacji MO, ponieważ jest ona opcjonalna. Podobnie jest z homologacją BMW  „*”, ale do mocniejszych wersji M jest już ona obowiązkowa.

Wracając do wyboru aut przez przeciętnego Kowalskiego, należy zadać sobie pytanie – jakich opon potrzebuję? Jaki jest styl jazdy? Tradycyjny, ekonomiczny, a może sportowy? Po jakich drogach się najczęściej poruszam? Miejskie i podmiejskie, czy raczej ekspresowe i autostrady? Czy mają dużo zakrętów, czy w większości długie proste? Jak wspomniałem, wybór opon jest ogromny i nie jest taki prosty. Możemy przebierać opony z podziałem na klasy jakościowe – ekonomiczne, średnia, premium; z podziałem na rodzaj bieżnika – symetryczny, asymetryczny, kierunkowy. Jeżeli już sobie odpowiesz na powyższe pytania, prześlij odpowiedzi do nas, a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

Polecam także przejrzeć testy opon, które można znaleźć – http://goo.gl/evLrh

Pozdrawiam

Krystian-NetCar, Fiat Bravo

The article speculates that there are signs international enrollment will increase slightly writemypaper4me.org this year

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.