Kiedy wyrzucić opony?

Wtedy kiedy bieżnik jest zbyt płytki. Ale jeśli bieżnik jest dobry, a już opony mają swoje lata? Na ile istotna jest data produkcji opon? Kiedy trzeba się ich pozbyć mimo, że wizualnie zdają się nie budzić zastrzeżeń?


Według specjalistów Michelin oraz organizacji testujących opony np. ADAC, nowe fabrycznie opony przechowywane wg określonych zasad i w określonych warunkach magazynowych w okresie trzech lat od daty produkcji są całkowicie pełnowartościowe. Nie odnotowano zmian w wytrzymałości opon oraz nie stwierdzono istotniejszych zmian w osiągach na śniegu i mokrej nawierzchni.

Biorąc pod uwagę procesy starzeniowe występujące pod wpływem temperatury określono, że dla opon użytkowanych standardowo przez rok przy przebiegu 19.000km powstałe procesy starzeniowe odpowiadają takim samym procesom starzeniowym powstałym podczas ich magazynowania dopiero po 17 latach! Inaczej obrazując opona będąca 3 tygodnie w eksploatacji posiada zmiany starzeniowe odpowiadające jej magazynowaniu przez 1 rok! Różnica taka wynika z faktu, że opony eksploatowane podlegają nagrzewaniu wewnętrznemu, naprężeniom związanym z ciśnieniem, obciążeniom, odkształcaniem oraz uderzeniami co nie ma miejsca podczas przechowywania opon.

Zmiany fizyczne w oponach wpływające na osiągi zależą od wielu czynników takich jak klimat, warunki przechowywania, oraz użytkowania. Ze względu na ogromną różnorodność trudno ocenić przewidywany okres eksploatacji każdej z opon.

Niezależnie jednak od faktu, czy opona była eksploatowana czy nie oraz bez względu na stan jej bieżnika, zaleca się wymianę na nową po upływie maksymalnie 10 lat od daty produkcji. Zalecana jest również coroczna kontrola ogumienia, np. przy okazji zmiany opon lub wyważania. Unikniemy dzięki temu przykrych niespodzianek.

Pozdrawiam. Tomek 🙂

Wielu z Was z pewnością zastanawia się czy opony które kupili bądź eksploatują są już stare. Na ile istotna jest data produkcji opon? Kiedy trzeba się ich pozbyć mimo, że wizualnie zdają się nie budzić zastrzeżeń?

WG specjalistów Michelin oraz organizacji testujących opony np. ADAC nowe fabrycznie opony przechowywane wg określonych zasad i w określonych warunkach magazynowych w okresie trzech lat od daty produkcji są całkowicie pełnowartościowe. Nie odnotowano zmian w wytrzymałości opon

oraz nie stwierdzono istotniejszych zmian w osiągach na śniegu i mokrej nawierzchni.

Biorąc pod uwagę procesy starzeniowe występujące pod wpływem

temperatury określono, że dla opon użytkowanych standardowo przez rok przy przebiegu 19000km powstałe procesy starzeniowe odpowiadają takim samym procesom starzeniowym powstałym podczas ich magazynowania dopiero po 17 latach! Inaczej obrazując opona będąca 3 tygodnie w eksploatacji posiada zmiany starzeniowe odpowiadające jej magazynowaniu przez 1 rok!

Różnica taka wynika z faktu, że opony eksploatowane podlegają nagrzewaniu wewnętrznemu, naprężeniom związanym z ciśnieniem, obciążeniom, odkształcaniem oraz uderzeniami co nie ma miejsca podczas przechowywania opon.

Zmiany fizyczne w oponach wpływające na osiągi zależą od wielu czynników takich jak klimat, warunki przechowywania, oraz użytkowania. Ze względu na ogromną różnorodność trudno ocenić przewidywany okres eksploatacji każdej z opon.

Niezależnie jednak od faktu, czy opona była eksploatowana czy nie oraz bez względu na stan jej bieżnika, zaleca się wymianę na nową po upływie maksymalnie 10 lat od daty produkcji. Zalecana jest również coroczna kontrola ogumienia – unikniemy dzięki temu przykrych niespodzianek.

The ballot index question would have given the district’s ceo the authority to make academic and financial decisions, relegating the elected school board to an advisory role

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.