Opony całoroczne – dobry czy zgniły kompromis? cz.2

Tak skrytykowałem owczy pęd przedrukowywania sensacji, a sam dałem się trochę im zwieść. W poprzednim wpisie mimo, że pokazałem, że wnioski z testu wykonanego przez TCS nie dają podstaw do generalizowania, to nie zwróciłem uwagi na wiarygodność samego testu. Przypomnę, że chodziło o test opon całorocznych w porównaniu do sezonowych, którego wyniki były miażdżące dla opon całorocznych. Niestety nie udało mi się znaleźć szczegółowych wyników tego testu, a wyniki innych testów nie są aż tak jednoznaczne.Wyniki testu TCS były następujące:

  • Opony letnie kontra całoroczne w warunkach letnich. Na całorocznych auto jadące 100km/h potrzebowało na zatrzymanie się 14 metrów więcej. W dodatku kiedy auto na letnich już stało, to auto na całorocznych jechało jeszcze 52km/h.
  • Opony zimowe kontra całoroczne w warunkach ośnieżonych. Na całorocznych auto jadące 40km/h potrzebowało na zatrzymanie się 13 metrów więcej. W dodatku kiedy auto na zimowych już stało, to auto na całorocznych jechało jeszcze 13km/h.
  • Opony całoroczne powodują większe spalanie o 5% oraz ich przebiegi są krótsze o 10-15%. To powoduje wniosek, że opony te są faktycznie droższe w eksploatacji niż komplet (zima+lato) sezonowych odpowiedników.

Jednak bez określenia jaka opona letnia, zimowa i całoroczna była testowana, trudno traktować te wyniki wiarygodnie. Nawet wśród opon sezonowych można znaleźć takie, między którymi będzie podobna przepaść, np. jeśli weźmiemy najlepszą letnią i najgorszą letnią…

A są testy, które pokazują, że jeśli weźmiesz najlepszą oponę całoroczną i średnią oponę zimową, to okaże się, że całoroczna jest lepsza. W teście opon 4×4, przeprowadzonym przez magazyn AutoŚwiat 4×4, wzięło udział 8 opon zimowych oraz 1 całoroczna w rozmiarze 215/70R16 – wszystkie przeznaczone do samochodów z napędem 4×4. Testowano je na Oplu Antara, w północnej Szwecji, na najbardziej wysuniętym na północ cyplu na Morzu Bałtyckim.

Do testu wybrano marki zarówno z segmentu premium (Continental, Goodyear, Pirelli), jak i mniej znane opony Vredestein, Nokian, czy tańsze jak Hankook, Cooper, Maxxis. Oponę całoroczną w teście reprezentowała uznana opona Pirelli STR. Okazało się, że mimo tak silnej konkurencji opona całoroczna Pirelli STR uzyskała ocenę wzorcową. (Źródło: Auto Świat 4×4 Nr 6 2008-10)

Są też testy, które pokazują, że najlepsza opona całoroczna tylko trochę ustępuje średniej oponie letniej. W teście opon letnich i całorocznych o rozmiarze 225/45R17 przeprowadzonym przez magazyn AutoŚwiat wzięły udział opony letnie różnych klas oraz dwie opony całoroczne Goodyear Vector i Vredestein Quatrac. Obie wypadły nieznacznie gorzej od opony klasy średniej letniej Fulda Carat Exelero. (Źródło: Auto Świat Nr 14 2008)

Dlatego kluczowe jest co z czym porównujemy. Myślę, że decydując się na opony całoroczne, warto kupić opony z lepszej klasy niż kupiłbyś sezonowe. W końcu i tak mniej wydasz (jednorazowo).

Pozdrawiam. Tomek 🙂

Could found some just anything a the have! To cheap cialis that other it’s week soap a types happy. Maybe.

The https://www.domyhomework.guru district revised the mathematics curriculum a couple of years ago around the adoption of the math connections textbook