Sprawdzasz regularnie ciśnienie i głębokość bieżnika? A powinieneś… Ile czasu to zajmie? Przecież to chwila tylko. O ciśnieniu to już pisałem i zapewne jeszcze napiszę. Dziś o sprawdzaniu bieżnika. Tak z raz na miesiąc warto popatrzeć na swoje oponki, na te 4 (lub 2) punkty styku Twojego auta lub moto z jezdnią. Minuta na miesiąc Cię zbawi?
Zgodnie z polskimi przepisami głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6mm. Jeśli masz już taką wartość, to musisz zmienić opony jak najszybciej. Natomiast często warto zmienić opony szybciej, ponieważ większość opon traci swoje właściwości w miarę zmniejszania się głębokości bieżnika. Nie jest to kwestia tylko skuteczności w odprowadzaniu wody, ale też ogólnej przyczepności, a w przypadku opon zimowych, skuteczności w jeździe po śniegu.
Jeden z czołowych producentów opon, firma Pirelli zaleca wymianę opon przy głębokości bieżnika 3mm w przypadku opony letniej i 4mm w przypadku opony zimowej.
Zaraz, zaraz, ale co to jest bieżnik? 😉
Bieżnik, to jest ta część opony, która styka się z drogą. Jest to gruba warstwa mieszanki gumy z innymi skomplikowanymi substancjami. Jest przymocowana do osnowy (wewnętrzna część opony). Z jednej strony ochrania oponę przed uszkodzeniami, a z drugiej strony dzięki odpowiedniej rzeźbie, zwiększa przyczepność opony do nawierzchni drogi. Rowki w bieżniku mają na celu odprowadzanie wody i przeciwdziałanie poślizgowi.
To co nazywamy głębokością bieżnika, to jest głębokość rowków w biezniku, czyli części opony stykającej się z drogą. Właśnie to ich głębokość nie może być mniejsza niż 1,6mmm.
To nie jest kwestia tylko sprawdzenia czy już się nie zużył, ale też czy nie ma jakiś nieprawidłowości. Niepoprawnie zużyty bieżnik, to taki, gdzie niektóre części bieżnika są bardziej zużyte niż
pozostałe. Bieżnik powinien ścierać się równomiernie. Jeśli tak nie jest, to jak najszybciej podjedź do serwisu, na kontrolę zawieszenia.
Jeśli już obejrzałeś bieżnik pod kątem równomierności, to sprawdź jego głębokość. Na szczęście w dzisiejszych czasach nie trzeba dokonywać tego pomiaru linijką czy innymi przyrządami.
Aby zapewnić możliwość wizualnego, czyli „na oko”, 😉 kontrolowania głębokości bieżnika, producenci
wymyślili wskaźniki zużycia. Są to wysokie na 1,6 mm (czyli tyle ile wynosi minimalna głębokość bieżnika)
zgrubienia w szczelinach na środku bieżnika.
Wystarczy tylko znaleźć te zgrubienia i sprawdzić, czy nie zrównały się z powierzchnią opony. Jeśli się
zrównały, to znaczy, że bieżnik ma głębokość 1,6mm, czyli trzeba opony wyrzucić. Na zamieszczonym obok zdjęciu zaznaczyłem te zgrubienia.
Pozdrawiam. Tomek 🙂