Opony – przygody z rozmiarem

Patrząc na nieubłaganie zmniejszającą sie grubość bieżnika w oponach mojego TDM-a, musiałem podjąć męską decyzję o ich zmianie. Sprawa wydawała się prosta. Najpierw wybór bieżnika. Stanęło na METZELER Lasertec. Dobór opony według zaleceń producenta, zamówienie, wysyłka i opony w domu.

Jednak byłoby zbyt prosto gdybym teraz napisał, że wymieniłem opony i „latam” na nowych. Okazało się, że mój TDM ma niestandardowy rozmiar przedniej felgi. Powinna być 18, a jest 17. Nawet fajniej wygląda, bo dzięki temu z przodu jest taka sama wielkość jak z tyłu, ale jaką oponę teraz dobrać ?

Tylko nie mówcie, że „rychło w czas” sprawdziłem rozmiar opon na jakich jeżdżę. Koszty przesyłki zwrotnej już nauczyły mnie rozumu. 😛

Przyjrzałem się temu co mam zamontowane w tej chwili. Aktualnie mam 120/60 17. W tym rozmiarze są głównie sportowe, drogie opony. Ja jeżdżę turystycznie, więc szkoda mi wydawać za dużo pieniędzy na opony, których nie wykorzystam w pełni. Dodatkowo jeszcze wolę opony o wyższym profilu, ponieważ poprawiają komfort jazdy, co dla mnie ma znaczenie. Zazwyczaj jako zamienniki podaje się, żeby zmniejszyć szerokość o 10 i jednocześnie zwiększyć profil o 10. Otrzymamy 110/70 17. Oferta opon znacznie lepsza. Ale czy to na pewno dobry wybór ?

Dobierając oponę trzeba sprawdzić jeszcze jeden ważny parametr. Tym parametrem jest nośność. Nośność określa do jakiego obciążenia opony są dostosowane. Mniejsza nośność grozi poważnym niebezpieczeństwem, nawet pęknięciem opony. Dlatego nie można dobierać opony o mniejszej nośności niż zalecana do danego pojazdu. Spójrzmy więc jaka jest nośność opony zalecanej, czyli 110/80 18. Jest to 58. A jaką ma nośność nasz kandydat ? Ma 54. Jak widać, nie jest to dobry wybór.

Już żeby nie przedłużać, w skrócie tylko napiszę, że przejrzałem podobne rozmiary i najlepiej wydaje się pasować 120/70 17. Jej nośność to 58, czyli dokładnie tyle samo co oryginał.

Pamiętajmy. Nie tylko rozmiar jest ważny. Nośność i indeks prędkości nie mogą być mniejsze niż opon zalecanych do pojazdu.

Pozdrawiam. Tomek.

Still, anti-commercialism activists have kept up their www.collegepapers.co.uk long-standing criticism