Zużyte opony w bardzo znaczący sposób obciążają środowisko naturalne. Spowodowane jest to wyjątkowo długim okresem biodegradacji wynoszącym ok.100 lat. Z tego powodu właśnie zgodnie art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r.o odpadach, opon nie można zwyczajnie wyrzucać do kontenerów na śmieci.
Oprócz pozostawienia zużytych opon w warsztatach wulkanizacyjnych przy okazji wymiany opon na nowe, co jest najpowszechniejszą opcją, skorzystać można również z możliwości oddania ich w:
– bazach transportowych (także przy wymianie opon na nowe),
– punktach dobrowolnego dostarczania odpadów zlokalizowanych w pobliżu miejsca zamieszkania
– w ramach programu „wystawka” (we wskazanych przez gminy terminach),
– kontaktując się z Centrum Utylizacji Opon Organizacją Odzysku S. A. (w przypadku uzbierania większej ilości opon z samochodów osobowych lub ciężarowych) – szczegóły na http://www.utylizacjaopon.pl
Tutaj znajdą Państwo punkty, w których można oddać zużyte opony: http://www.gumowysurowiec.pl/punkty_zbiorki/index.php
Do czego wykorzystywane są zużyte opony?
W Polsce w skali roku produkuje się ok. 180 tys. ton. opon. W wyniku eksploatacji ogumienia podczas jazdy na drogach pozostaje około 20 proc. ich masy. Reszta staje się trwałym odpadem.
Obecnie przepisy nakazują producentom opon organizowanie zbioru opon zużytych oraz nie nadających się do dalszej eksploatacji. Roczny odzysk musi wynosić co najmniej 75 procent ilości sprzedanych opon . Osiągnięcie mniejszych wartości odzysku wiąże się z karami finansowymi.
75 procent odzyskanego tonażu należy odpowiednio zagospodarować. Przynajmniej 15 procent powinno zostać przetworzone (recykling), natomiast reszta jest odzyskiwana, najczęściej w postaci energii cieplnej ( tzw. odzysk energetyczny).
Odzysk energetyczny – polega na spalaniu opon w specjalnie do tego celu dostosowanych piecach, głównie w cementowniach.
Recykling materiałowy – polega na przetworzeniu (mechanicznemu, chemicznemu lub energetycznemu) zużytych opon do postaci surowców gotowych do ponownego użycia i wytworzeniu z nich nowych produktów.
Opony których nie można zregenerować poprzez bieżnikowanie mogą zostać przetworzone w następujących procesach:
– rozdrabnianie opon
– wytwarzanie regeneratu
– piroliza – proces rozkładu termicznego bez dostępu tlenu. Uzyskuje się w ten sposób oleje (paliwowe lub do wykorzystania w przemyśle chemicznym) , gazy paliwowe oraz stal i grafit.
– wytwarzanie proszku gumowego
– produkcja destruktu gumowego
– wykorzystanie zużytych opon w całości
Po zmieszaniu z innymi składnikami z opon w wyniku powyższych procesów można uzyskać różne, często zaskakujące produkty, m.in.:
– dywaniki samochodowe
– różnego rodzaju maty oraz wykładziny
– produkty galanteryjne (obcasy, zelówki, itd.)
– materiały izolacyjne
– rozpuszczalniki
– środki antykorozyjne
– nawierzchnie boisk oraz obiektów sportowych
– pokrycia dachowe
– podkłady amortyzujące uderzenia
Więcej informacji znajdą Państwo na stronach:
http://www.utylizacjaopon.pl
http://www.gumowysurowiec.pl/
Opracowanie: NetCar.pl