Prawidłowe przechowywanie opon wg ADAC

Wraz ze zmianą opon – czy to na letnie, czy też na zimowe, pojawia się pytanie jak prawidłowo przechowywać nieużywane aktualnie opony. Temat powraca jak bumerang i mimo, że pojawiał się już na naszym blogu, przybliżymy go ponownie, tym razem zgodnie z wytycznymi jednego z najbardziej uznanych automobilklubów w Europie.

Sposoby

Opony bez felg należy przechowywać w pozycji pionowej i regularnie obracać.

Poniżej znajdują się wskazówki dotyczące przechowywania zmontowanych kół:

Ciśnienie

Przed schowaniem kół należy je napompować tak aby ciśnienie było wyższe o 0,5 bara niż zalecane przez producenta w trakcie eksploatacji. Nawet jeżeli opony nie są używane, stopniowo tracą ciśnienie.

Oznaczenia

Po zdjęciu kół z samochodu należy oznaczyć gdzie były założone (np. LP – lewy przód, PT – prawy tył). Pozwoli to na uniknięcie nieporozumień przy ponownym montażu kół w samochodzie.

Przegląd

Zarówno felgi jak i opony powinny zostać sprawdzone przez fachowca pod kątem uszkodzeń. Widoczne bąble są efektem znacznych uszkodzeń karkasu opony – użytkowanie takiej opony jest niebezpieczne i należy ją niezwłocznie wymienić.

Należy również kontrolować stan bieżnika. Prawo wymaga aby opona posiadała co najmniej 1,6 mm grubości bieżnika. Niemieckie stowarzyszenie kierowców ADAC sugeruje wymieniać opony letnie gdy grubość bieżnika osiągnie 3 mm, a w przypadku opon zimowych 4 mm.

Przechowywanie

Kompletne powinny być przechowywane z podwyższonym ciśnieniem, w pozycji poziomej, jedno na drugim. Alternatywnie można zastosować na przykład uchwyty ścienne. Opony bez felg muszą być przechowywane pionowo na suchej, niezabrudzonej powierzchni i powinny być systematycznie obracane.

Zgodnie z zaleceniami ADAC, opony starsze niż 8 lat powinny zostać wycofane z eksploatacji i zutylizowane. Data produkcji znajduje się za oznaczeniem DOT (Department of Transport) na bocznej ścianie opony. Dwie pierwsze cyfry oznczają tydzień produkcji, a kolejne dwie rok produkcji. Tak więc oznaczenie 2406 wskazuje na opony wyprodukowane w 24 tygodniu 2006 roku.

Opony w trakcie przechowywania nie powinny mieć kontaktu z olejami, substancjami tłustymi, rozpuszczalnikami itd. Opony nie powinny też być wystawiane na bezpośrednie działanie promieni słonecznych.

Alternatywy

Wiele serwisów wulkanizacyjnych oferuje odpłatne przechowywanie opon oraz felg. Jest to dobre rozwiązanie dla kierowców, który nie mają odpowiedniej ilości miejsca w garażu lub piwnicy.

The first few weeks at university are amongst the busiest of a young adult’s life anyway, but the challenge of new learning styles and independent study can add to what is already a very full plate of www.justdomyhomework.com activities for most

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.