W poprzednim artykule odnośnie oznaczeń mogłeś zapoznać się z symbolami, z którymi spotykamy się codziennie w świecie motoryzacji. Z reguły opony kupujemy częściej niż samochód ;-), warto więc rzucić okiem na informacje umieszczone na ich boku. Starałem się zebrać wszelkie oznaczenia związane z ogumieniem. Jeżeli czegoś brakuje, pytajcie w komentarzach.
Skróty na oponach osobowych, dostawczych i terenowych:
- (…) – homologacje do montażu fabrycznego w autach marki:
- * (gwiazdka) – BMW
- AM8, AM9, AMS – Astron Martin,
- AO, a, B – Audi,
- B – grupa VW,
- C1 – Chrystler,
- C1 – Dodge Viper,
- DC – Daimler Chrysler,
- FI – Fiat,
- FO – Ford,
- HO – Honda,
- J – Jaguar,
- K1 – Ferrari,
- K2 – Peugeot 1007,
- LR – Land Rover,
- M3 – BMW M3,
- MO, MO1 – Mercedes,
- N0, N1, N2, N3 – Porsche,
- PE – Peugeot,
- RO1 – dla modeli Audi Quatro,
- SK – Skoda,
- TO – Toyota,
- TO RR – Toyota wersja RPA,
- ZRF – Ferrari,
- # – wersja bieżnika stosowana w wyposażeniu fabrycznym,
- BasePen – opona posiada elektrostatyczne uziemienie (w rowku biegnącym przez środek bieżnika znajduje się krzemionkowa mieszanka, która odprowadza ładunki elektryczne),
- BSR – (Bridgestone Support Ring) – opony ze specjalnym pierścieniem wewnątrz, umożliwiającym jazdę po utracie ciśnienia (podobnie jak system PAX Michelina),
- C – oznaczenie opon o wyższej nośności – typowo dostawczych,
- COLD – informacja, by ciśnienie mierzyć na zimnych oponach,
- DOT – (department of transportation) – opona z tym oznaczeniem jest zgodna ze wszystkimi obowiązującymi normami bezpieczeństwa ustanowionymi przez amerykański Departament Transportu;zakodowana informacja o fabryce oraz dacie produkcji opony,
- E – obniżone opory toczenia względem opony standardowej,
- ECE, e, E – europejska homologacja – opony można bez problemu użytkować na terenie Europy,
- FR, FP, MFS, RFP, SST, HRF, RPB cord, RIM PROTECTOR – rant ochronny (zabezpieczenie rantu felgi),
- front – opona przeznaczona wyłącznie na przednią oś pojazdu,
- G1 – Czujnik kontroli cisnienia,
- HP – (High Perfromance) – opona wysokich osiągów,
- HSF – (High speed use ot full load) – najwyższa prędkość użytkowania przy maksymalnym obciążeniu,
- HSN – (High speed use ot normal load) – najwyższa prędkość użytkowania przy normalnym obciążeniu,
- INSIDE, INNER, IN, Interior – strona wewnętrzna bieżnika (względem auta),
- LEFT – Opona do montażu po lewej stronie samochodu,
- LI – (Load Index) – indeks nośności, określa dopuszczalny nacisk na oponę,
- LR – (Low Rolling Resistance) – niskie opory toczenia,
- LT (light truck) – oznaczenie spotykane przy oponach dostawczych i pickup na rynku amerykańskim, znajduje się przed rozmiarem, np. LT225/70R15
- M+S, M&S (Mud and Snow)– homologacja błotno śnieżna, w przypadku opon osobowych i dostawczych, oznaczenie spotykane na oponach całorocznych i zimowych, przy terenowych także przy letnich oponach typu A/T i M/T,
- MAX – maksymalne ciśnienie opony,
- ML – opona ma pierścień ochronny na boku (wzmocniona struktura wewnętrzna),
- no lbl (no label) – brak kolorowego napisu na boku opony (dotyczy głównie Pirelli P Zero),
- NRM (normal load) – normalne obciążenie,
- OE (original equipment) – opony na pierwszym wyposażeniu,
- OUTSIDE, OUTER, OUT, exterior – oznaczenie strona zewnętrzna bieżnika (względem auta), czyli skierowana na zewnątrz pojazdu
- P (passenger) – oznaczenie spotykane przy oponach osobowych na rynku amerykańskim, znajduje się przed rozmiarem, np. P215/50R16,
- PAX – opony ze specjalnym pierścieniem wewnątrz, umożliwiającym jazdę po utracie ciśnienia,
- R – (w rozmiarze, np. 195/65R15) opona budowy radialnej,
- R/F, RFT, DSST, EMT, EXT, RSC, SSR, (self supporting runflat tyre), ZP (zero pressure) – opony Run Flat (technologia „jazda bez powietrza”; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia),
- rear – opona przeznaczona wyłącznie na tylną oś pojazdu,
- RETREAD – opona bieżnikowana,
- RF lub Reinf. – (reinforced) – opona o podwyższonym indeksie nośności, dodatkowo wzmacniana. Uwaga: W przypadku opon dostawczych RF jest mniejszym wzmocnieniem niż C, dlatego przed zastosowaniem zalecamy sprawdzenie w instrukcji czy dopuszczalna jest opona RF czy musi być C.
- RIGHT – Opona do montażu po prawej stronie samochodu
- ROTATION – oznaczenie na oponach kierunkowych, oznacza kierunek toczenia się koła,
- Seal, CS (ContiSeal) – opona ze specjalnym żelem, który ma za zadanie uszczelnić dziurę przy przebiciu,
- SI – (Speed index) – indeks prędkości wyrażony w formie litery, np. H (tj. do 210km/h),
- Śnieżynka na tle gór (3PMSF – Three Peak Mountain Snow Flake) – oznaczenie opon zimowych, (rysunek obok)
- TL – tubeless – opona bezdętkowa,
- TT – tube type – opona dętkowa,
- TWI – punkt na wysokości 1,6mm oznaczający dolną granicę zużycia bieżnika; jeżeli głębokość bieżnika jest równa punktowi TWI to opona jest już zużyta,
- UHP (ultra high performance) – opony najwyższych osiągów, do aut o większej mocy,
- ULW – opona posiada konstrukcję, w której użyto aramidowych kordów,
- VSB (Vertical Serrated Band) – Pionowy kreskowany pas,
- WSW (White Sidewall) – biały bok, obecnie spotykane przy oponach do aut zabytkowych,
- XL (EXTRA LOAD) – opona wzmacniana o podwyższonym indeksie nośności (ale mniejszym od nośności C),
- ZR – opony z homologowaną prędkością powyżej 240km/h,
Skróty dotyczące tylko opon 4×4
- A/T – opony typu all terrain (na każdy teren),
- BSW – czarny bok opony,
- M+S – opony z homologacją błotno-śnieżną (spotykane także na oponach letnich!),
- M/T – opony typu mud terrain (offroad),
- ORWL – białe kontury liter na boku opony,
- RWL, RW – białe litery na boku opon terenowych,
- RB – czarne litery na boku opon terenowych,
- RB – osłona felgi,
- SUV – opony dla auta typu SUV,
Skróty dotyczące opon motocyklowych
- – (myślnik przed średnicą) – oznaczenie opony diagonalnej,
- (W) – homologowana prędkość powyżej indeksu W (270km/h), ale nie więcej jak indeksu Y (300km/h),
- F/R – opona uniwersalna, do montażu na przedniej lub tylnej osi,
- FIM – opona z homologacją na zawody FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme),
- front – opona przeznaczona wyłącznie na przód ,
- H, G, J, K, itp. – homologacje do konkretnych motocykli, opony mogą nieznacznie różnić się materiałem lub konstrukcją,
- JLB (Jointless Band) – to bezkońcowe opasanie wykonane z nylonu.
- M/C – opona przeznaczona wyłącznie do motocykli,
- MBS – (Metzeler Belt System) opatentowany przez Metzelera sposób opasania opon diagonalnych,
- NHS – (Not for Highway Service) – opona bez homologacji na drogę,
- NW, NWS – biały wąski pasek na boku opony
- R – opona budowy radialnej,
- rear – opona przeznaczona wyłącznie na tył,
- SC0, SC1, SC2 – (special compounds)– specjalne mieszanki gumowe w oponach sportowych,
- Sidecar – opona do wózka motocyklowego,
- TL – (tubeless) – opona bezdętkowa,
- TT – (tube type) – opona dętkowa,
- WLT – (White Letters) – białe napisy na boku opony,
- WW, WWW – opona z białym bokiem (biały szeroki pas, tzw. bandaż),
- ZR – opona z indeksem prędkości powyżej 240km/h,
A tasklist has to spy app iphone be created to kick start the task creation process