Niemieckie czasopismo Auto Bild przeprowadziło niedawno test opon zimowych w niezbyt popularnym (jak na opony zimowe) rozmiarze 225/40R18. Na takich oponach poruszają się zazwyczaj samochody o sportowym zacięciu charakteryzujące się wysokimi osiągami oraz wysokimi oczekiwaniami ich właścicieli. Zapraszamy zatem do lekturki 🙂 .
W teście przeważały opony z klasy premium (4 z 6 testowanych). Opony z klasy średniej reprezentował Nokian z modelem WR A3, natomiast przedstawicielem klasy budżetowej był Nankang SV2. Jako samochodu testowego użyto najnowszej generacji BMW serii 3.
Wyniki
Zwycięzcą okazała się tegoroczna nowość firmy Goodyear – UltraGrip 8 Performance (następca modelu UltraGrip Performance 2) nieznacznie pokonując drugiego debiutanta – oponę Michelin Pilot Alpin PA4. Goodyear zawdzięcza zwycięstwo wyższej wszechstronności w porównaniu do Michelina. Trzecie miejsce zajął Nokian WR A3, z nieznaczną stratą w konkurencjach na śniegu oraz minimalnie gorszym poziomem komfortu. Z drugiej strony, Nokian wypadł bardzo dobrze w testach na mokrej nawierzchni.
Czwarte miejsce przypadło oponom Dunlop SP WinterSport 4D. Przyczyną takiego stanu rzeczy okazały się przeciętne wyniki podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pirelli Sottozero Serie II nie zachwyciło zarówno podczas hamowania na mokrej, jak i na suchej nawierzchni, co zaowocowało zajęciem piątego miejsca.
Jedyną oponą która uzyskała ocenę „niepolecana” okazał się azjatycki Nankang SV2. Na suchej nawierzchni okazały się całkiem przyzwoite, natomiast na mokrej nawierzchni wyniki były niezrównoważone oraz daleko odbiegające od pozostałych testowanych opon. Najbardziej zauważalne różnice były widoczne podczas hamowania na mokrej nawierzchni oraz prób na śniegu.
Podsumowanie cech poszczególnych opon:
1. Goodyear UltraGrip 8 Performance
Zalety: Opony o doskonałych osiągach, niezależnie od warunków panujących na drodze. Wysoka stabilność i niski poziom szumów
Wady: Brak
Ocena: Wzorowa
2. Michelin Pilot Alpin PA4
Zalety: Bardzo dobre właściwości jezdne na śniegu, stabilne prowadzenie na suchej oraz mokrej nawierzchni, precyzyjne prowadzenie, wysoki poziom szumów
Wady: brak
Ocena: Wzorowa
3. Nokian WR A3
Zalety: Dobre właściwości jezdne na śniegu, oraz suchej i mokrej nawierzchni, krótkie drogi hamowania, niskie opory toczenia
Wady: Przeciętny poziom komfortu
Ocena: Wzorowa
4. Dunlop SP WinterSport 4D
Zalety: Krótkie drogi hamowania na śniegu, wysoka odporność na aquaplaning, dobre właściwości jezdne na mokrej nawierzchni, niski poziom szumów
Wady: Dłuższe drogi hamowania na mokrej nawierzchni
Ocena: Zadowalająca
5. Pirelli Sottozero Serie II
Zalety: Wysoka odporność na aquaplaning, dobre właściwości jezdne na śniegu
Wady: Dłuższe drogi hamowania na suchej i mokrej nawierzchni, tendencja do podsterowności na mokrej nawierzchni, wysokie opory toczenia
Ocena: Zadowalająca
6. Nankang SV2
Zalety: Stabilne prowadzenie na suchej nawierzchni, niski poziom szumów
Wady: Przeciętne właściwości jezdne na mokrej nawierzchni oraz na śniegu, niebezpiecznie wydłużone drogi hamowania na mokrej nawierzchni, przeciętny poziom komfortu.
Ocena: Niepolecana
Pozdrawiam
Michał, NetCar