W roku 2012 na terenie Unii Europejskiej ma zostać wprowadzony nowy system oznaczania opon, który umożliwi świadomy zakup opon, a także pozwoli na wiarygodne porównanie trzech podstawowych kryteriów jakimi są zużycie paliwa, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom emitowanego hałasu.
To bardzo cieszy, ponieważ zapewnienia producentów opon zostaną w jasny sposób zweryfikowane, przynajmniej w tych trzech punktach. Poza tym wszystkie opony będą oznaczane taką samą etykietą, aby można było łatwo je porównywać. Nowe oznaczenia dotyczyć będą opon osobowych, dostawczych i ciężarowych wyprodukowanych po 30.06.2012 roku.
Co to oznacza dla nas-kupujących? Wybór opon może przypominać wybór pralki, lodówki czy innego sprzętu AGD. Wszystko dlatego, że projekt etykiety na opony podobny jest do tych określających efektywność energetyczną sprzętu gospodarstwa domowego.
Litera A oznaczać będzie najlepiej sprawującą się oponę w tej kategorii, a G – oponę o najniższym (najgorszym) poziomie parametrów.
ZUŻYCIE PALIWA
Bezpośredni wpływ na zużycie paliwa ma opór toczenia. Jest to jedna z pięciu sił oporu w jadącym pojeździe. Tocząca się opona ulega deformacji i rozprasza energię. Utrata energii przez oponę określana jest terminem „oporu toczenia” i mierzy się ją w ilości energii utraconej na jednostkę miary przebytej drogi i jednostkę miary przyłożonej siły. Przy niższym oporze toczenia opona rozprasza mniej energii, co z kolei zmniejsza siłę oporu, a przez to zużycie paliwa i emisję CO2. Jest to więc najistotniejszy parametr pod kątem ochrony środowiska. Litera A określa oponę o najwyższej względnej efektywności paliwowej (zużywającej najmniej paliwa) a litera G – najniższej.
PRZYCZEPNOŚĆ NA MOKREJ NAWIERZCHNI
Opony o bardzo dobrej przyczepności do mokrej nawierzchni charakteryzują się krótszą drogą hamowania na mokrej drodze. Dlatego właśnie ta nawierzchnia brana jest pod uwagę jako najważniejsze kryterium oceny bezpieczeństwa potencjalnych użytkowników. Litera A oznaczać będzie oponę o najkrótszej drodze hamowania, a G-najdłuższej.
.
.
HAŁAS ZEWNĘTRZNY
Opony wytwarzające mniej hałasu są bardziej przyjazne dla środowiska jak i użytkowników. Hałas zewnętrzny określa się w decybelach. Na etykiecie oznaczony będzie symbolem jednej, dwóch lub trzech fal dźwiękowych. Jedna fala oznacza najniższy poziom wytwarzanego podczas jazdy hałasu. To znaczy, że opona wytwarza hałas na poziomie co najmniej 3 dB niższym, niż obowiązujący limit. Symbol trzech czarnych fal dźwiękowych wskazuje oponę emitującą największy hałas ( na poziomie pomiędzy maksymalnym obecnie dozwolonym a nowym, niższym poziomie, który wprowadzony zostanie Rozporządzeniem 661 w latach 2012 – 2016)
Niestety, póki co Unia Europejska nie wprowadziła jeszcze ani nie zatwierdziła oficjalnej metody testowania, która umożliwiłaby precyzyjny, jasny system oceny opon na nowej etykiecie.
Pozdrawiam, Justyna – NetCar.pl
Opracowanie: Justyna Kaczor, źródło: Goodyear