Czym jest UTQGS?
Etykiety na opony, które mają być wprowadzone na terenie Unii Europejskiej nie są pierwszą próbą sklasyfikowania opon pod kątem wybranych parametrów, które są istotne dla potencjalnych klientów.
UTQGS [Uniform Tire Quality Grading System] – to ujednolicony system klasyfikacji jakości obowiązujący na terenie USA. Dotyczy tylko opon osobowych. Część asortymentu opon dostępnego na rynkach europejskich również posiada takie oznaczenia, warto więc wiedzieć co określają.
Klasyfikacja UTQGS określa poziom skuteczności opony w zakresie trzech podstawowych kryteriów porównawczych – zużycia bieżnika, przyczepności, wytrzymałości na nagrzewanie. Ma to podobnie jak w przypadku etykiet-pomóc potencjalnemu nabywcy w dokonaniu wyboru.
Każda wprowadzana do oferty i sprzedaży opona musi przejść testy na torze na torze oraz w warunkach laboratoryjnych organizowane przez jedną instytucję NHTSA (National Highway and Traffic Safety Administration). Uzyskane wyniki mają charakter informacyjny.
Oznaczenia klasyfikacji UTQG znajdują się na boku opony-jak na zdjęciu powyżej.
Zużycie bieżnika opony [Treadwear] – np 420
Indeks Treadwear określa szybkość zużycia opony.
Wartości zawierają się w przedziale 60, a 620, gdzie wartością wzorcową jest 100.
Opona ze zdjęcia z indeksem treadwear 420 będzie zużywać się 4,2 razy wolniej niż opona wzorcowa. A opona np z oznaczeniem 50 – zużyje się 2 razy szybciej niż wzorcowa.
Im wyższa wartośc indeksu Treadwear, tym dłuższa wydajność kilometrowa opony.
Przyczepność [Traction] – np A
Indeks tarcia odnosi się do przyczepności danej opony na mokrej nawierzchni. Zawiera się w przedziale AA (najwyższy indeks), oraz A, B i C (indeks najniższy). Indeks C jest akceptowalnym minimum. Opona z indeksem A będzie hamować na krótszym dystansie na mokrej nawierzchni niż opona z B lub C, a dłuższym niż opona oznaczona najwyższym indeksem AA.
Wytrzymałość na nagrzewanie [Temperature] – np A
Indeks temperatury odnosi się do wytrzymałości opony na nagrzewanie oraz jej zdolności do oddawania ciepła. Słaba wytrzymałość na ciepło może spowodować szybsze zniszczenie opony i w efekcie jej krótsze życie. Indeks ten wyraża się w literach A (najwyższy indeks), oraz B i C (indeks najniższy). Opona o najwyższym indeksie A jest bardziej odporna na nagrzewanie niż opona z indeksem B lub C. Indeks C jest prawnym minimum określonym przez standardy NHTSA .
Pozdrawiam
Justyna, NetCar.pl