Kontrolowanie ciśnienia w oponach nie spędza snu z powiek polskich kierowców. Należy raczej do czynności wykonywanych zbyt rzadko, przypadkowo, lub tylko przy wymianie opon…
Zbyt niskie ciśnienie w oponie może doprowadzić w ekstremalnej sytuacji nawet do przebicia opony, ale przede wszystkim wpływa negatywnie na bezpieczeństwo jazdy i prowadzi do przyspieszonego zużycia opon oraz wzrostu spalania. Regularna kontrola jest zatem niezbędna.
Mniejsze ciśnienie – mniejsze bezpieczeństwo
Zbyt niskie ciśnienie może być niebezpieczne – potwierdzają to testy porównawcze ADAC z którymi niedawno się zapoznałem. Z testów wynika, że spadek ciśnienia już o 0,5 bara wpływa znacząco na bezpieczeństwo jazdy. Odczuwalna jest utrata stabilności podczas pokonywania zakrętów, a droga hamowania może wydłużyć się nawet o kilka metrów.
Mniejsza przyczepność w zakrętach
Podczas jazdy w zakręcie najbardziej obciążona jest przednia opona znajdująca się po zewnętrznej stronie zakrętu. W przypadku opony z obniżonym o 0,5 bara ciśnieniem, zdolność do przenoszenia obciążeń zmniejsza się do 80% (w stosunku do opony z prawidłowym ciśnieniem). Przy utracie 1 bara wartość ta spada poniżej 70%.
W praktyce oznacza to większą tendencję do pod- lub nadsterowności. Zmniejsza się również stabilność jazdy podczas poruszania się w linii prostej. Kolejnym zagrożeniem może być zakłócona praca elektronicznych systemów wspomagających kierowcę, takich jak ESP czy ABS. Zjawiska te nasilają się gdy samochód jest w pełni obciążony.
Dłuższa droga hamowania
Zbyt niskie ciśnienie w jednym z przednich kół zauważalnie wydłuża drogę hamowania – na mokrej nawierzchni nawet o 10% przy ciśnieniu o 1 bar niższym od zalecanego. Oznacza to, że podczas awaryjnego hamowania ze 100 km/h do 0 (droga hamowania 52 m) w momencie w którym samochód z prawidłowym ciśnieniem zatrzyma się, pojazd z obniżonym ciśnieniem w oponach będzie miał jeszcze w tym momencie prędkość 27 km/h i zatrzyma się on o 4,5 m dalej (56,5 m). Jest to długość średniej klasy samochodu. W przypadku awaryjnego hamowania przed przejściem dla pieszych może to mieć kluczowe znaczenie.
Warto dodać, że ABS nie może pracować optymalnie ze względu na różne właściwości opon z prawidłowym i nieprawidłowym ciśnieniem.
Dodatkowe koszty
Zbyt niskie ciśnienie możemy również przeliczyć na pieniądze. Zwiększone opory toczenia zwiększają średnie zużycie paliwa o 0,3l na 100 km. Ponadto opona zużywa się zauważalnie szybciej, co również przekłada się na dodatkowe wydatki.
Regularna kontrola ciśnienia jest niezbędna
Wniosek jest jasny – od prawidłowego ciśnienia w opona bardzo wiele zależy, zarówno w kwestii bezpieczeństwa, jak i finansów. Istotne jest zatem, aby kontrolować ciśnienie co najmniej raz na 2 tygodnie. Automatyczne systemy kontroli ciśnienia w oponach są dużym ułatwieniem, tak więc wielu producentów instaluje seryjnie takie systemy w swoich samochodach.
Pozdrawiam
Michał, Alfa 145, NetCar