Opony, na których pojedziesz nawet po przebicu – po co i dla kogo?

W sytuacji przebicia opon w czasie jazdy kierowcy narażeni są często na wiele niebezpiecznych zdarzeń związanych z gwałtowną utratą ciśnienia w kole. Rezultatem bywa utrata panowania nad pojazdem a w ekstremalnych przypadkach – wypadek drogowy. Jeśli nie doszło do wypadku, to i tak trzeba zatrzymywać się w przypadkowych, wielokrotnie niebezpiecznych miejscach, brudząc ręce podczas wymiany koła w spartańskich warunkach…

Firmy oponiarskie ułatwiły życie zmotoryzowanym – produkując opony specjalne opony na których można kontynuować jazdę nawet po utracie ciśnienia. Najważniejszym efektem było zwiększenie bezpieczeństwa – nie ma elementu zaskoczenia nieprzewidywalnym zachowaniem samochodu po przebiciu opony. Oczywiście ważnym aspektem jest również komfort i wygoda prowadzącego pojazd jak i pasażerów. Dojechać można do najbliższego punktu w którym fachowcy zajmą się przebitą oponą.
Powstało kilka technologii, które po przebiciu opony pozwalają na kontynuację jazdy. Najbardziej popularna stała się technologia polegająca na stworzeniu opony samonośnej, ze wzmocnionymi ściankami bocznymi. Po przebiciu opona nieco „przysiada” jednak dzięki wzmocnionym ścianom bocznym, z łatwością utrzymuje ciężar auta. Kierowca może nawet nie odczuć, że złapał gumę. Na szczęście, w przypadku utraty ciśnienia w oponie na desce rozdzielczej auta pojawia się odpowiedni komunikat i kierowca może przejechać 80 km z prędkością 80 km/h.
Opony tego typu popularnie nazywane są oponami Run Flat, jednak w zależności od producenta posiadają one różne oznaczenia m. in.:

Continental oznacza je jako SSR (SelfSupportingRunflat) ,
Goodyear i Dunlop – ROF ( RunOnFlat), DSST (Dunlop Self Supporting) lub EMT (Extended Mobility Tyre)
PirelliR/F (Run Flat)
Bridgestone – RFT (Run Flat Tyre )
MichelinZP (Zero Pressure)
HankookHRS (Hankook Run Flat System )

Opon typu Run Flat nie zaleca się stosować w samochodach, które seryjnie nie były wyposażone w tego typu opony, jak również nie zaleca się stosowania opon standardowych w autach, które na pierwszym wyposażeniu miały Run Flat’y. Wynika to z faktu, że pojazdy wyposażone w sztywniejsze opony Run Flat, dla zachowania komfortu i bezpieczeństwa muszą posiadać specjalnie zestrojone, bardziej miękkie zawieszenie. Do opon tych należy używać obręczy zarówno stalowych jak i aluminiowych wyposażonych w rant typu EH2, który zapobiega zsunięciu się opony z felgi podczas jazdy bez ciśnienia. Przy wszystkich oponach umożliwiających jazdę po przebiciu wymagane są czujniki ciśnienia.

Oprócz niewątpliwych plusów są jednak minusy stosowania opon samonośnych.

Najbardziej zauważalną niedogodnością jest ich cena, która jest znacznie wyższa od standardowych opon w tym samym rozmiarze. Kolejną to, że konieczność wymiany na nową pojawia się nie tylko, gdy opona ulegnie zużyciu, lecz nawet po jej przebiciu. Opon tego typu nie należy bowiem naprawiać. Pewnym pocieszeniem może być fakt, że na obecną chwilę coraz więcej warsztatów wyposażona jest w urządzenia z tzw. trzecim ramieniem umożliwiającym montaż opon Run-Flat. Montaż odbywa się za pomocą docisku takiego, jak w przypadku zwykłych opon o ekstremalnie niskim profilu. Nadal jednak mają miejsce problemy z zakupem od ręki wybranych ze względu na ich ograniczoną dostępność w wielu warsztatach. Alternatywą jest wówczas Internet, ale na dostawę trzeba zaczekać 1-2 dni robocze.

Kierowcy, którzy zakupili samochody wyposażone w opony oparte na mniej popularnych technologiach, takich jak pierścienie i obręcze nośne mają zdecydowanie większy problem z dokupieniem uszkodzonej opony lub w ogóle ze zakupem nowego kompletu

np:
PAX, system zaproponowany przez Michelina . System obejmuje wewnętrzny pierścień, asymetryczną obręcz, specjalną oponę i czujniki ciśnienia.
ContiSupportRing (firmy Continental), czyli stalowa obręcz nośna, możliwa do zamontowania w zwykłym kole wyposażonym w zwykłą oponę. Umożliwia jazdę bez powietrza na dystansie nawet ok. 200 km.
BSR zaproponowany przez Bridgestone. W tym systemie w kole montuje się dodatkowy pierścień nośny.
O ile podstawową wadą systemu PAX jest trudność w zakupie opon, to pozostałe dwa systemy posiadają jeszcze jeden zasadniczy minus: absolutnie niemożliwa jest obsługa tych opon poza ASO lub serwisami mającymi specjalne wyposażenie w postaci innych maszyn montażowych.
Obsługa opon BSR i ContiSupportRing pociąga za sobą koszty znacznie przewyższające wymianę standardowych opon i tych typu Run-Flat.

Alternatywą dla tych, którzy nie mogą stosować opon Run Flat są opony typu Seal. Technologia ContiSeal polega na wypełnieniu wewnętrznej strony opon specjalną kleistą kompozycją zabezpieczającą ogumienie przed nagłym uszkodzeniem i gwałtowną utratą powietrza. ContiSeal jest kleistym uszczelniaczem jednolicie rozprowadzonym po wewnętrznej części bieżnika, pomiędzy bokami opony. W trakcie naruszenia bieżnika opony ContiSeal przez ciało obce, specjalnie zaprojektowany uszczelniacz otacza i przylega do obiektu minimalizując przy tym utratę powietrza. Gdy po usuniętych przedmiotach pozostają dziury w oponie, uszczelniacz wypełnia większą cześć powstających ubytków spowodowanych przez obiekty o rozmiarach nie większych, niż 5 mm (3/16″) średnicy. W każdym innym przypadku, opona ContiSeal zachowuje się dokładnie tak samo jak tradycyjna opona. ContiSeal jest fabrykantem uszczelniającym stosowanym przez firmę Continental we wnętrzu opony w trakcie procesu produkcyjnego.

Oczywiście nawet ta technologia nie zwalnia nas z obowiązku fachowego zbadania opony w jak najkrótszym czasie. To specjalista z warsztatu określi, czy możliwa jest naprawa uszkodzenia czy też nie. Naprawa wymaga zdjęcia opony z obręczy i zastosowania metody naprawczej specjalnie przygotowanej dla opon z uszczelniaczem – i jest to niestety kolejne utrudnienie, bo może się okazać, ze warsztat z którego usług chcemy skorzystać, nie podejmie się naprawy.

Podsumowując, z opon opartych na technologiach pozwalających na jazdę mimo przebicia, będą zadowoleni Ci, dla których bezpieczeństwo jest ważniejsze od kosztów związanych z jego zapewnieniem.

This take a look at the web site here little drone by aukey offers ten minutes of fly time via its integrated battery pack, as well as offering four individual propeller systems, and coming equipped with a 6-axis gyroscope for that premium flying experience

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.